Het voorstel van eurocommissaris Bolkestein dat patenten op software mogelijk zou maken is woensdag 24 september flink geamendeerd. De Groenen/EVA-fractie, waar GroenLinks deel van uitmaakt, steunde de wijzigingen, maar stemde tegen het uiteindelijke voorstel. "Vandaag voel ik me liberaler dan Bolkestein, deze regelgeving is overbodig", aldus GroenLinks-europarlementariër Theo Bouwman.

D66 haalt bakzeil
"Ondanks de goede wijzigingen die het Europees Parlement heeft aangebracht, blijft het een slecht voorstel", is de conclusie van Bouwman. Daarom stemde GroenLinks uiteindelijk tegen het voorstel. D66, die in het Europees Parlement samen met de VVD in één fractie zit, onthield zich van stemmen. "Dat is geen sterke zet", aldus Bouwman. "Afgelopen vrijdag had D66 nog een groot artikel in de Volkskrant waar ze zich tegen softwarepatenten uitspraken. Nu puntje bij paaltje komt, halen ze bakzeil."

Innovatie
Het doel van Bolkesteins voorstel was: heldere patentwetgeving. Hij wilde afstemming van de octrooi en patentpraktijken in Europa tussen de verschillende EU-lidstaten. Critici, waaronder de Europese groenen, begrijpen Bolkesteins wens, maar zijn teleurgesteld dat hij patenten op software niet uitsluit. "Patenten op software zijn funest voor kleine en middengrote bedrijven. Die bedrijven zijn de drijvende kracht achter innovatie in die sector", aldus Bouwman, die voorzitter van de commissie werkgelegenheid en sociale zaken is. Bovendien is in het huidige voorstel de helderheid ver te zoeken daar er een patent op een 'technische uitvinding' kan worden aangevraagd. Bouwman: "Vraag blijft: in hoeverre gaat software daar onder vallen?"

Constructief
GroenLinks heeft principiële bezwaren tegen de mogelijkheid om software te patenteren. "Maar aangezien het ernaar uitziet dat een meerderheid van het Europees Parlement uiteindelijk wel wil, proberen wij op constructieve wijze de scherpste kanten van het slechte voorstel af te slijpen", aldus Bouwman. Veel van die wijzigingsvoorstellen, ook van de Groenen, nam het Europees Parlement woensdag 23 september aan.

Wordt vervolgd
De stemming op woensdag 23 september in het Europees Parlement betrof de zogenaamde 'eerste lezing'. In de komende maanden moeten de Europese Commissie en de ministers van de lidstaten, waaronder minster Brinkhorst, zich buigen over het parlementsstandpunt. Vervolgens heeft het Europees Parlement nogmaals de kans zich over de patent-plannen uit te spreken. "Brinkhorst heeft nu de kans om software van octrooidreiging uit te sluiten en de innovatie in de ICT-wereld te ondersteunen. Die is hard nodig om de 'kenniseconomie' - die hij pleegt na te streven - overeind te houden."

Protest
De afgelopen maanden waren er veel protesten. Zowel op straat (o.a. Brussel, München, Straatsburg) als via een online-petitie die reeds meer dan 200.000 keer getekend is. Ook wetenschappers en economen verzetten zich tegen de richtlijn. En deze week stuurde Linus Torvalds, 'de vader van Linux', een open brief aan de europarlementariërs. "Die protesten hebben ook in het Europees Parlement heel wat bellen doen rinkelen. Hopelijk klinkt de boodschap van bezorgdheid ook door bij de verdere besluitvorming."