Alle fracties in het Europees Parlement, evenals eurocommissaris Chris Patten, veroordelen het unilaterale handelen van de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Op initiatief van de Groenen/EVA-fractie, waar GroenLinks deel van uitmaakt, sprak het Europees Parlement donderdag 20 maart over de oorlog in Irak.

"Dit heldere standpunt van het Europees Parlement is in lijn met uitspraken die eerder over een oorlog met Irak zijn gedaan", aldus GroenLinks-europarlementariër Joost Lagendijk.

Oorlog onwettig
De Groene fractie – bij monde van fractievoorzitter Monica Frassoni - kwalificeerde de oorlog als onwettig. Niet de Verenigde Naties heeft gefaald. Die verwoordde de wereldopinie. De Verenigde Staten hebben helaas geweigerd hiernaar te luisteren.

EU meer dan adviesorgaan
De Groene fractie verweet de Europese Commissie tijdens het debat dat ze de Europese Unie verengt tot een hulporganisatie. “De Europese Unie is meer dan een humanitaire organisatie en het Europees Parlement is meer dan een adviesorgaan voor humanitaire acties”, aldus Frassoni. Noodhulp en wederopbouw zijn belangrijk, maar ook een politieke veroordeling van deze oorlog is nodig. De Europese Commissie moet stappen nemen tegen Engeland en Spanje op basis van artikel 19 van het Europese Verdrag. In dit artikel 19 staat dat de lidstaten hun optreden in internationale organisaties en conferenties coördineren.

Europees buitenlands beleid
Patten bepleitte een duidelijke rol voor de Verenigde Naties bij de wederopbouw van Irak. De Europese Unie heeft daarbij volgens hem een eigen verantwoordelijkheid. Die kan zij beter en gemakkelijker nemen als de lidstaten op één lijn zitten. Voor een gezamenlijk Europees buitenlands en veiligheidsbeleid is, naast institutionele verandering, politieke wil doorslaggevend.