Een onderzoek naar de ramp met de olietanker Prestige ligt nog steeds gevoelig voor de Spaanse regering. Al bijna een jaar verzet de christen-democratische regering zich hiertegen. Dinsdag 23 september spoorde het Europees Parlement de Europese Commissie aan om een Europese onderzoekscommissie in het leven te roepen. Een doorbraak.

Dinsdag 19 november 2003 brak de olietanker Prestige in tweeën. Een ecologische ramp die nog steeds voort duurt. Dagelijks lekt de inmiddels gezonken olietanker Prestige zo’n duizend liter zware olie. Zo’n 14.000 ton zware olie zit nog steeds in de tanker. Over de verantwoordelijkheid voor de ramp met de Prestige wordt veel gediscussieerd, maar een onafhankelijk onderzoek is er niet geweest. De rol van de Spaanse regering-Aznar bij ramp en de nasleep daarvan is op zijn minst omstreden te noemen.

Aznar
Tot nu toe heeft de Spaanse premier Aznar een onderzoekscommissie in Galicië en in het nationale Spaanse parlement kunnen tegengehouden en beschuldigt hij de oppositie van stemmingmakerij. Bouwman: “Eindelijk is er in het Europees Parlement nu een meerderheid die openheid omtrent de Prestige-ramp eist. Het zijn met name de christen-democraten geweest – ook het CDA – die de regering Aznar te lang de hand boven het hoofd hebben gehouden.”

Onderzoek
De Groenen/EVA-fractie, waar GroenLinks deel van uitmaakt, pleit sinds de ramp voor een onderzoek. “Als helder is wat de ramp veroorzaakt heeft en hoe erop gereageerd is, kunnen we wellicht de kans op ongelukken als die met de Prestige – en met name de omvang van de ramp – in de toekomst verkleinen”, aldus GroenLinks-europarlementariër Theo Bouwman.

Schip in nood
In opdracht van de Spaanse regering besloot men de gehavende olietanker Prestige destijds niet de haven in te slepen - zoals alle deskundigen adviseerden - maar het in de storm ver van de kust te slepen en daar af te zinken. Mede daarom is de omvang van de ramp veel groter geworden. Bouwman: “De ramp met de Prestige maakt duidelijk dat opvang van schepen in nood nog onvoldoende is geregeld. Een meerderheid van de europarlementariërs willen dat daar snel voorstellen voor komen.”

Toevluchtoorden
Dinsdag 23 september drong het Europees Parlement er bij de Europese Commissie op aan om met voorstellen voor heldere regelgeving omtrent ‘toevluchtsoorden’ te komen. Het EP wil wetgeving die:
- helderheid geeft over welke havens toevluchtsoorden zijn.
- vaststelt wanneer gebruik toevluchtsoorden verplicht is.
- het ontwikkelen van noodplannen per toevluchtsoord verplicht stelt.
- het beslissingsrecht bij calamiteiten op regionaal niveau legt.
- zorgt dat er reserves opgebouwd worden om toevluchtsoorden schadeloos te stellen na een ramp.

Sloop
Al eerder zijn afspraken gemaakt over het uit de vaart nemen van enkelwandige schepen. Ruwe olie en andere gevaarlijke stoffen mogen reders in de Europese wateren alleen nog maar in dubbelwandige schepen vervoeren. Ook een amendement mbt ontmanteling van die enkelwandige zeeschepen is dinsdag 23 september aangenomen. Zo dringt het Europees Parlement aan op de voorbereiding van schepen voor recyclage, vermindering van afval en van het gebruik van riskante materialen.