Wordt de jacht op olifanten straks heropend? Nu is verkoop van ivoor in het CITES-verdrag verboden. Begin november staat dit verdrag weer ter discussie. GroenLinks-europarlementariër Alexander de Roo wil dat olifanten beschermd worden en nam het initiatief tot een gezamenlijk Europees standpunt.

In het internationale verdrag ter bescherming van bedreigde dier- en plantensoorten (CITES) staat sinds 1989 dat handel in ivoor verboden is. Maar liefst 160 landen hebben deze overeenkomst ondertekend, waaronder alle EU-lidstaten. De ivoorhandel is één van de omstreden punten die tijdens een conferentie van CITES in Santago (Chili) van 3 tot 15 november 2002 ter discussie staat. Deze week stemde het Europees Parlement voor een gezamenlijk standpunt ten aanzien van aanpassingen van CITES, de grootste instandhoudingovereenkomst die de internationale handel in bedreigde dier- en plantensoorten tegengaat.

Olifanten

Omstreden is het punt op de agenda van de CITES-bijeenkomst om de handel in ivoor weer toe te staan. Dat heeft desastreuze gevolgen voor de olifanten in Afrika en Azië. In Azië zijn het alleen de mannetjes die slagtanden hebben, zodat de bedreiging van de populatie daar nog eerder een gevaar is. Er zijn in heel Azië nog slechts enkele tienduizenden olifanten in het wild over.

Zuidelijk Afrika schermt met het argument dat de olifantenpopulatie daar weer op peil is en de olifanten voor overlast zorgen voor de boeren. De Roo: “In de Zuidelijk Afrika heeft de bescherming van olifanten inderdaad haar vruchten afgeworpen. Als er teveel olifanten in een gebied zijn, dan moeten ze naar een ander gebied verplaatst worden, zoals dat nu ook in Zuidelijk Afrika gebeurt en dat werkt goed.” In Centraal Afrika, in landen als Kameroen, de Democratische Republiek Congo en Angola, dreigt binnenkort geen één olifant meer door het oerwoud te lopen. De Roo, vice-voorzitter van de milieucommissie in het Europees Parlement: “De financiële belangen bij ivoorhandel zijn enorm. Heropening van de ivoorhandel leidt tot nog meer dode olifanten. In het oerwoud valt niet te achterhalen wat legaal en wat illegaal afgeschoten is. Olifanten afschieten moeten we gewoon niet doen, dat is geen vorm van beschaving.”