Mooie woorden over duurzame ontwikkeling staan op de agenda van de Europese top in Barcelona half maart 2002. Tegelijkertijd stijgt de steun voor een ecologisch desastreuze Spaans waterplan. De Roo is zwaar teleurgesteld in de slappe houding van het Europees Parlement dat vandaag 28 februari 2002 de resolutie tegen dit Spaanse plan niet durfde te steunen.

De Spaanse regering wil een kwart van het rivierwater van de Ebro in het Noorden via een reusachtige pijpleiding transporteren naar het droge Zuiden van Spanje. De Roo: "Hierdoor zal zoet water wegtrekken, het zoute water oprukken en ontstaat er verzilting in de monding van de Ebro. Dat is desastreus voor dit wonderschone natuurgebied met flamingo's." Het hydrologisch plan doorkruist maarliefst 80 beschermde natuurgebieden van Spanje. De Roo is mordicus tegen het verzoek van de regering Aznar voor Europese subsidie uit de structuurfondsen van € 8 miljard voor het Spaans waterplan.

Van de zotte

"Dit plan is in strijd met de geest en de letter van de vogel- en habitatrichtlijn en de Europese kaderrichtlijn water", aldus De Roo, "het zou dan ook van de zotte zijn Europese subsidie te geven aan een plan dat indruist tegen de eigen regels." Afgelopen dinsdag haalde de resolutie een nipte meerderheid in de milieucommissie van het Europees Parlement waar de Roo vice-voorzitter van is. Mede door de druk van de conservatieve Spaanse regering-Aznar, die momenteel voorzitter van de Europese Unie is, kreeg de verwijzing naar het Spaans waterplan in de resolutie vandaag helaas geen meerderheid. De Roo is teleurgesteld. "Iedereen is voor duurzame ontwikkeling, daar worden veel mooie woorden aan gewijd. Maar wanneer het concreet wordt, dan daalt het politieke draagvlak echter snel."