GroenLinks-europarlementariër Kathalijne Buitenweg dringt al maanden aan op minimumgaranties voor verdachten als voorwaarde voor de inwerkingtreding van een Europees arrestatiebevel. Buitenweg: "Het is onbegrijpelijk dat het Europees Parlement vandaag zo laconiek met de rechtsbescherming van haar burgers is omgegaan."

In het Europees arrestatiebevel, dat vandaag door het Europees Parlement is aangenomen, wordt te gemakkelijk uitgegaan van vertrouwen in de onderlinge rechtssystemen, vindt Buitenweg. Er zijn echter veel verschillen in het straf(proces)recht tussen de lidstaten. Buitenweg: “Een goed voorbeeld zijn de vliegtuigspotters die afgelopen november in Griekenland waren opgepakt op verdenking van spionage. Verontwaardiging alom. Het aantal voorstanders in het parlement voor Europese afspraken over het recht op juridische bijstand en de maximale lengte van een voorarrest groeide met de dag. Nu het erop aankomt, ontbreekt het diezelfde Europarlementariërs aan lef om deze minimumnormen bij het Europees arrestatiebevel te eisen.”

Als tegenargument werd tijdsdruk aangedragen. “Het Europees arrestatiebevel treedt in 2004 in werking. Als de Europese Raad van ministers net zo voortvarend en daadkrachtig optreedt met het garanderen van burgerrechten als zij is met het nemen van repressieve maatregelen, loopt het Europees arrestatiebevel geen vertraging op”, zo schuift Buitenweg dit argument van tafel. Het amendement van de Groenen/EVA-fractie (waar GroenLinks deel van uitmaakt) over minimumnormen werd helaas niet aangenomen, waardoor de Groenen/EVA-fractie het voorstel niet kon steunen.

Een lichtpuntje is dat langzaam maar zeker het pleidooi van Buitenweg zijn weerklank begint te vinden. Eind januari kondigde de Europese Commissie aan dat zij nog dit voorjaar met minimumnormen voor de bescherming van verdachten in de EU wil komen. Gisteren is bij een debat over een Europees drugsbeleid een amendement aangenomen dat minimumnormen voor de toelaatbare opsporingsmethoden eist. Buitenweg: "We zijn geen roepende in de woestijn meer, op allerlei vlakken begint men in te zien dan minimumnormen noodzakelijk zijn om onze burgers een minimum aan bescherming te garanderen. Ik had graag gezien dat dit ook bij het Europees arrestatiebevel was opgenomen."