GroenLinks in de Europese Unie

Voorlichter Hein Verkerk

Brussel, 19 october 2000,

Europees Parlement klaagt de Europese Raad aan bij Hof van Justitie over ´Solana Coup`

De Conferentie van Voorzitters van de Politieke Fracties van het Europees Parlement besloot op 19 october naar het Hof van Justitie te gaan om het besluit van de Raad van Ministers van 26 juli j.l. aan te vechten. Dit zogenoemde Solana besluit hield in dat alle aantal documenten op het gebied van militaire en buitenlandse betrekkingen tot ´geheim´, ´topgeheim´ en ´vertrouwelijk´ verklaard werden.

Het besluit van de Conferentie van Voorzitters is een overwinning voor de Groene Fractie die al op 4 september in de Juridische Commissie van het EP het voorstel deed om de Raad over dit besluit voor het Hof te brengen.

Joost Lagendijk stelt dat het " een verstandige zet is van Het Europees Parlement om naar het Hof te gaan. Het zal de zaak die de Nederlandse regering aanhangig heeft gemaakt alleen maar versterken. Dat het Parlement zijn eigen zaak verdedigt is des te belangrijker om dat het Solana-besluit de medewetgevende rol van het parlement in de Verordening over de Openbaarheid van Documenten aan dreigde te tasten."

Meer informatie over de zaak die de Nederlandse regering aanhangig heeft gemaakt op de site van Buitenlandse Zaken