Drijvende auto's, zandzakken en mensen die geëvacueerd worden. De Europese Commissie besloot gelden vrij te maken om de ergste nood van de overstromingen onlangs in Midden-Europa te verlichten. GroenLinks-europarlementariër Kathalijne Buitenweg is blij met deze snelle reactie, maar pleit gelijktijdig voor een duurzaam rampenpotje. "Als het mogelijk is geld in het rampenfonds te sparen, kan incidenten-politiek vermeden worden", aldus Buitenweg.

Natuurrampen als overstromingen plegen een enorme aanslag op het dagelijks leven van burgers en zij kunnen de gevolgen daarvan vaak niet zelf dragen. Hiervoor moet ook uit de begroting van de Europese Unie geput kunnen worden. Buitenweg, woordvoerder voor de begroting van de Groene Fractie, vindt het een goede zaak dat gelden uit de lopende begroting worden vrijgemaakt om de ergste nood te helpen verlichten.

Permanent rampenpotje

Romano Prodi, voorzitter van de Europese Commissie, en Michaele Schreyer, Eurocommissaris voor de Begroting, stellen een Europees Hulpfonds bij rampen voor om ook voor de langere termijn in te kunnen spelen op (natuur)rampen. Buitenweg: "De Europese Unie schept met een dergelijk noodpotje verwachtingen die ze met het huidige voorstel niet waar kan maken. Mijn voorstel is om een spaarplan voor het rampenfonds te maken. Niet uitgegeven geld meegenomen kan worden naar volgende jaren."

Volgens de huidige begrotingssystematiek mag de Europese Unie geen geld lenen of sparen. Dat betekent dat niet uitgegeven geld aan het eind van het jaar terugvloeit naar de lidstaten. Buitenweg: "Dat is gunstig voor de ´netto-betalers` van de Europese Unie, zoals Duitsland en Nederland, maar het maakt het onmogelijk om risico's van natuurrampen af te dekken en kosten daarvoor te spreiden."

Voorwaarden

Het oude rampenpotje is door het Europees Parlement afgeschaft omdat het bij lange na onvoldoende bleek om noden bij een ramp te verlichten en de criteria te onduidelijk en fraude-gevoelig waren. Buitenweg vindt het belangrijk dat de criteria voor het nieuwe rampenfonds duidelijk op papier staan en wil duidelijke voorwaarden voor de besteding van het geld. Buitenweg: "Het kan niet zo zijn dat het geld gebruikt wordt voor de herbouw van infrastructuur die een volgende ramp bevordert. Zo zullen we veel kritischer moeten zijn bij het herbouwen van huizen in bepaalde uiterwaarden, en de werkzaamheden aan rivieren die voor versnelling van het water zorgen, zoals het rechttrekken van waterwegen voor de scheepvaart. "