Als gevolg van de Belgische dioxinecrisis in 1999 kwam de voedselveiligheid in Europa hoog op de politieke agenda. Woensdag 15 mei stemde het Europees Parlement vóór strenge maatregelen om de salmonellabacterie te bestrijden. “Door antibiotica in het vlees terug te dringen, strikte hygiëneregels en minder massale productie kan salmonella beter bestreden worden”, aldus GroenLinks-europarlementariër Alexander de Roo.

Een paar voorbeelden van besmetting via het voedsel met salmonella. In oktober 2001 werden 120 patiënten en personeelsleden van twee zorginstellingen in Zwolle besmet met salmonella door het eten van bavarois. Vijf van hen overleden aan de gevolgen van de ziekte. Onlangs kreeg maar liefst een kwart miljoen mensen in de Verenigde Staten de salmonellabacterie binnen door het eten van besmet ijs. Met name bij een zwakke gezondheid kan de salmonellabacterie fataal zijn.

Antibiotica

Het Europees Parlement stemde 15 mei 2002 in met maatregelen om verspreiding van de salmonellabacterie tegen te gaan,waaronder het terugdringen van het gebruik van antibiotica. De Roo: “Het huidige continue en overmatige gebruik van antibiotica zorgt voor totaalresistentie van de bacteriën. Hierdoor kan de salmonella bij een eventuele uitbraak niet meer bestreden worden. Bovendien krijg je, als je het vlees eet, onnodig antibiotica binnen en dat is ongezond.”

Minder intensief

Antibiotica mag in de toekomst alleen gebruikt worden indien de dieren daadwerkelijk besmet zijn met de salmonellabacterie. Door het verbieden van preventief gebruik van antibiotica, zal de intensieve veeteelt zich op andere wijze moeten organiseren om uitbraak te voorkomen. De Roo: “Door strengere hygiëneregels en minder massale productie kun je grootschalige uitbraak van de bacterie voorkomen. Deze maatregel is dan ook een eerste stap van hervorming van de industriële landbouw. Zweden heeft al bewezen dat dat kan. Daar zijn de maatregelen waar het Europees Parlement vandaag mee instemde reeds van kracht. De salmonellabacterie is daar, tot dusver, onder controle.”

Dioxinekippen

In het voorjaar van 1999 brak in België de ‘dioxinecrisis’ uit. Het kippenvoer bleek besmet met dioxine, giftige chemische verbindingen als pcb’s, waardoor de betrouwbaarheid van het kippenvlees daalde en bijna niemand meer kippenvlees durfde te eten. Als gevolg daarvan besloot Europa de voedselveiligheid grondig aan te pakken. Niet alleen het eindproduct moet gekeurd, maar de hele voedselketen wordt kritisch belicht. In totaal worden tachtig Europese wetten uitgewerkt om de voedselveiligheid in Europa te verhogen. De salmonellarichtlijn van vandaag 15 mei is er daar één van. In juni 2002 buigen de landbouwministers van de 15 lidstaten zich over dit aangenomen voorstel van het Europees Parlement.