De Europese Commissie moet de toegang van de VS tot de reserveringssystemen van Europese luchtvaartmaatschappijen voorlopig stopzetten. Dat vindt het Europees Parlement. Verder onderzoekt het Parlement de mogelijkheid om de Europese Commissie voor het Europese Hof van Justitie te dagen.

Amerikaanse toegang tot passagiersgegevens mag uitsluitend op basis van een rechtsgeldige overeenkomst. Die overeenkomst moet de Europese databeschermingsregels waarborgen. Bovendien moet het Europees Parlement bij de totstandkoming van die overeenkomst betrokken worden. Bij de zogenaamde joint statement - een afspraak tussen de Europese Commissie en de Amerikaanse douane - is aan beide eisen niet voldaan.

Donderdag 13 maart sprak het Europees Parlement haar ongenoegen uit over de gang van zaken. Parlementsvoorzitter Pat Cox is verzocht de mogelijkheden voor een beroepszaak bij het Europees Hof van Justitie te onderzoeken. “De Commissie heeft eigenlijk tegen de Verenigde Staten gezegd dat ze hun gang kunnen gaan. Dat ze zich niet aan de strenge Europese databeschermingswetten hoeven te houden. Dit, terwijl het juist de taak van de Commissie is om zorg te dragen voor de naleving van deze regels”, aldus GroenLinks-europarlementariër Kathalijne Buitenweg.

Bovendien heeft de Commissie het Europees Parlement buitenspel gezet, terwijl het eigenlijk bij deze zaak betrokken had moeten worden. Buitenweg: “Er zou weleens kunnen blijken dat de Europese Commissie twee keer in gebreke is gebleven.”