Nederland heeft zich bij het toekennen van de miljoenensubsidie aan luchthaven Twente niet aan de Europese mededingingsregels gehouden. Dat antwoordde de Europese Commissie op vragen van Kathalijne Buitenweg. GroenLinks-Tweede Kamerlid Wijnand Duyvendak vraagt opheldering aan minister Bos.

De staatssteun van 3 miljoen aan luchthaven Twente staat opnieuw ter discussie. De lopende aanbestedingsprocedure moet worden stopgezet.

Europees luchthavenbeleid?
Nederland wil luchthaven Twente openstellen voor commerciële burgerluchtvaart. Geen enkele exploitant wil daar zijn vingers aan branden. Kathalijne Buitenweg: "Ik vermoed omdat het niet rendabel is. Dat is ook niet zo gek omdat 60 kilometer van Twente al commerciële burgerluchtvaart plaatsvindt, op de luchthaven van Münster/Osnabrück. Het Europese luchthavenbeleid moet veel Europeser bekeken worden. Het is een verspilling van belastinggeld als lidstaten flink investeren in de ontwikkeling van regionale luchthavens, terwijl er bij de buren faciliteiten genoeg zijn." Om exploitanten alsnog te verleiden heeft het Rijk drie miljoen op tafel gelegd.

GroenLinks is altijd tegen het openhouden van luchthaven Twente geweest. Niet alleen omdat het onnodig is maar vooral ook omdat het schadelijk is voor mens en milieu. Buitenweg: "Vliegtuiglawaai en vieze lucht spreiden zich door de groei van regionale luchthavens als een inktvlek boven Nederland en Europa uit. Dit met alle gevolgen van dien voor onze gezondheid en die van onze kinderen".

Deceptie voor Nederlandse regering
De antwoorden van de Europese Commissie moeten een enorme teleurstelling zijn voor de Nederlandse regering. Een aantal weken geleden vernietigde de Raad van State ook al de plannen voor een baanverlenging op luchthaven Eelde. Ook die plannen hadden bij de Europese Commissie aangemeld moeten worden, maar ook toen had het kabinet dat niet gedaan.

Opheldering
Wijnand Duyvendak vraagt opheldering aan minister Bos. Het kabinet is nu in een maand tijd twee keer door de mand gevallen. GroenLinks vraagt zich af of de Europese regels wel zijn gevolgd bij de publieke financiering aan luchthaven Lelystad en luchthaven Eindhoven.

Duyvendak: "Voorlopig moet Nederland de publieke financiering aan alle regionale luchthavens opschorten. Eerst moet uitgezocht worden welke publieke financiering wel en welke niet aan de Europese regels voldoet. Maar afgezien van die hele mededingingsdiscussie vind ik eigenlijk dat luchthavens sowieso hun eigen broek op moeten houden. Waarom zouden we het schaden van milieu en volksgezondheid subsidiëren?".

-----------------------------

Vragen van Kathalijne Buitenweg aan de Europese Commissie:

Nederland is van plan om 3 miljoen euro publieke financiering te verlenen aan de regionale luchthaven Twente om het vliegveld open te stellen voor commerciële burgerluchtvaart. Het is zeer de vraag of dit enige kans van slagen heeft. Net over de grens, 60 kilometer van Twente, ligt luchthaven Münster Osnabrück, waar ook commerciële burgerluchtvaart plaatsvindt.

De publieke financiering is volgens de Nederlandse regering nodig omdat er anders geen exploitanten voor het vliegveld te vinden zijn.

  1. Is hier sprake van staatssteun die dient te worden aangemeld bij de Europese Commissie?
  2. Is de Commissie het met me eens dat met een groot vliegveld op slechts 60 kilometer afstand, het commercieel exploiteren van luchthaven Twente geen grote invloed zal hebben op de economische ontwikkeling van de regio?
  3. Is de Commissie het met me eens dat het met staatssteun opzetten van commerciële burgerluchtvaart op de luchthaven van Twente kan leiden tot oneerlijke concurrentie met de luchthaven Münster/Osnabrück?
  4. Is de Commissie het met me eens dat met het oog op de bescherming van het lokale leefmilieu de commerciële exploitatie van luchthaven Twente ongewenst is?
  5. Is de Commissie het met me eens dat de publieke financiering die Nederland wil verlenen derhalve in strijd is met de mededingingsregels zoals uitgewerkt in de Mededeling over financiering van luchthavens en opstartsteun aan luchtvaartmaatschappijen vertrekkende van regionale vliegvelden (2005/C 312/01[1])?
  6. Zo ja, wat gaat de Commissie doen om te voorkomen dat de Nederlandse regering de eerder genoemde publieke financiering verleent?

Antwoorden van de Europese Commissie op bovenste vragen:

De Commissie is niet in kennis gesteld en heeft geen weet van de voorgenomen publieke financiering van de regionale luchthaven Twente die door het geachte Parlementslid aan de orde wordt gesteld.

1. Op grond van de verstrekte informatie kan de aanwezigheid van staatssteun niet worden uitgesloten. Volgens de toepasselijke Gemeenschapsregels moet elke maatregel die staatssteun aan een luchthaven kan vormen, voorafgaand aan de tenuitvoerlegging worden gemeld aan de Commissie.

2, 3 & 4. De Commissie beschikt over onvoldoende informatie om een standpunt in te nemen ten aanzien van vragen 2, 3 en 4.

5. Zie antwoord 1.

6. De Commissie zal de Nederlandse autoriteiten aanschrijven om te bepalen om welke voorgenomen publieke financiering het gaat.