Commissievoorzitter Jean-Claude Juncker kondigde woensdag aan om de afkoelperiode voor oud-eurocommissarissen te verlengen naar twee jaar. Philippe Lamberts, fractievoorzitter van de Groenen in het Europees Parlement reageert gematigd positief op het voorstel: “Een bemoedigend eerste stapje van de Commissievoorzitter, maar om het vertrouwen in Europa te vergroten zijn er echt stevigere besluiten nodig.”

Lamberts: “Als we belangenverstrengeling niet aanpakken, dan voeden we het sentiment dat er in Brussel een elite zit die zich niks van de bevolking aantrekt en alleen in haar eigen belang handelt.”

Er ontstond onlangs grote ophef toen oud-Commissievoorzitter José Manuel Barroso bekend maakte voor Goldman Sachs te gaan werken, juist een van de banken die een grote rol speelde bij de financiële crisis van 2008. Zelfs de Europese ombudsman zette daar haar vraagtekens bij.

“We moeten de banden tussen politiek en commerciële sector ontwarren”, stelt Lamberts. “We willen het publieke belang verdedigen. Europeanen moeten hun politici kunnen controleren. Daarom moeten we onze ethische regels aanscherpen.”

Als het aan de Europese Groenen ligt, gaat de afkoelingstermijn voor eurocommissarissen op z'n minst naar drie jaar, dat is namelijk ook de termijn waarvan een oud-eurocommissaris recht heeft op wachtgeld.