Dankzij voorstellen van de Groene fractie in het Europees Parlement moeten Europarlementariërs voortaan verplicht openheid verschaffen over hun contacten met lobbyisten. GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout is blij met deze stap richting meer transparantie.

Eickhout: “Eindelijk moeten Europarlementariërs openheid van zaken geven over hun contacten met lobbyisten. Zo maken we voor Europeanen zichtbaar welke belangen volksvertegenwoordigers behartigen.”

GroenLinks zag de afgelopen jaren talloze voorbeelden van hoe specifieke belangen van onder andere de auto-industrie, de farmaceutische industrie en de tabaksindustrie veel te luid doorklonken in het wetgevingsproces binnen het Europees Parlement ten koste van het klimaat, milieu en gezondheid. Met deze verplichte openheid over contacten met lobbyisten, wordt het eenvoudiger voor de buitenwereld om te zien hoe Europese besluiten tot stand komen.

Belangengroepen

“Het is prima om contact te hebben met verschillende belangengroepen uit de samenleving, maar mensen hebben het recht om te zien met wie Europarlementariërs contact hebben en hoe ze daar vervolgens mee om gaan in het beoordelen van Europese wetten”, zegt Eickhout.

GroenLinks is verbijsterd over de poging van christendemocraten om de lobbytransparantie weg te stemmen. Zij vroegen nota bene een geheime stemming aan om ongezien tegen deze maatregelen te kunnen stemmen. Eickhout: “Gelukkig is hun poging om schimmigheid rond lobbyisten in stand te houden, mislukt.”