Havenwerkers in verschillende Europese havens zijn maandag 29 september massaal gaan staken. Hun banen en arbeidsvoorwaarden staan op de tocht als de liberaliseringplannen van de Europese Unie doorgaan. Ook GroenLinks-europarlementariër Theo Bouwman strijdt tegen die liberalisering en ondersteunt de actie in de Rotterdamse haven.

Protest
Het protest van de havenwerkers richt zich vooral tegen de ‘zelfafhandeling’. Reders zouden het laden en lossen van schepen voortaan door eigen personeel mogen laten uitvoeren, dat is vaak goedkoper, maar ook minder geschoold. Dat heeft weer consequenties voor de veiligheid in de havens. Het Europees Parlement liet na heftige debatten weinig van de oorspronkelijke plannen van de Europese Commissie over.

Europees Parlement tegen
Inzet van het Parlement is om de verplichte liberalisering van loodsdiensten ongedaan te maken. Zo ook de voorstellen om reders toe te staan het laden en lossen van schepen te laten uitvoeren door eigen personeel. Ook wil het Europees Parlement paal en perk stellen aan de staatssteun aan havens. “Veel havens bouwen met financiële steun van de overheid nieuwe terminals om klanten bij elkaar weg te kapen. Dit leidt tot overbodige havencapaciteit. Zie de Ceres-terminal in Amsterdam, waar machtige hijskranen werkeloos staan te wachten op scheepsvracht”, aldus Bouwman in een artikel in Het Parool afgelopen zaterdag.

5 november
Uiterlijk 5 november moet er een akkoord bereikt zijn tussen de Raad van Ministers en Europees Parlement. “Hoewel het Europees Parlement opkomt voor de belangen van havenwerkers, bestaat nog steeds de kans dat de Europese ministers van Verkeer veiligheid en kwaliteit van het havenwerk prijsgeven aan de vrije markt”, aldus Bouwman.

Klik hier voor het hele artikel: Liberalisering funest voor havenwerkers (Het Parool, zaterdag 27 september)