Het Amerikaanse kabelimperium Liberty Media dreigt een fors aandeel op de Nederlandse kabelmarkt te bemachtigen door aankoop van Casema. GroenLinks-europarlementariër Alexander de Roo vraagt de Europese Commissie om helderheid over garanties van een gezonde, competitieve marktwerking in de Europese kabelsector. “We moeten voorkomen dat, zoals in de Verenigde Staten, de kabel in handen komt van slecht enkele, maar machtige, ondernemers.”

naar de integrale schriftelijke vraag

Het Amerikaanse kabelimperium Liberty Media is in exclusieve onderhandeling om de Nederlandse dochteronderneming Casema van France Telecom over te nemen. In Duitsland heeft het ‘Kartelamt’ onlangs een overname door Liberty Media verboden. In Nederland zal de toezichthoudende autoriteit Opta de gesprekken over overname van Casema kritisch volgen. De Roo: “Als deze overname doorgang vindt, krijgt Liberty Media een marktaandeel in Nederland van rond 60%. Dat is onwenselijk en kan op den duur een bedreiging voor bijvoorbeeld programmamakers en televisiezenders worden.”

De Roo vroeg de Europese Commissie om opheldering over haar standpunt over de ontwikkelingen op de kabelmarkt in Europa. De Europese Commissie moet binnen 6 weken, dus uiterlijk half juli 2002, op deze vraag reageren.

Schriftelijke parlementaire vraag

Datum: 28 mei 2002

Indiener(s): Alexander de Roo, (GroenLinks) Nederland

Betreft: Aanzienlijk marktaandeel Liberty Media na mogelijke overname UPC in Nederland

Tekst:

Kortgeleden werd bekend dat France Telecom in exclusieve onderhandeling is met de Amerikaanse kabelgigant Liberty Media over de overname van FT´s Nederlandse kabeldochter Casema. Met 1,3 miljoen aansluitingen is Casema de derde kabelaanbieder van Nederland. Een succesvolle overname zal Liberty Media op de Nederlandse kabelmarkt een aandeel bezorgen van rond de 60 procent. Het bedrijf heeft namelijk al een controlerend belang in Nederlands grootste kabelexploitant UPC (2,2 miljoen aansluitingen).

Liberty Media heeft ook belangen in diverse aanbieders van televisieprogramma´s. Het bedrijf zou een eventueel aanzienlijk aandeel in de kabelmarkt kunnen uitbuiten ten gunste van deze gelieerde aanbieders. Nu al ondervinden veel televisiezenders een moeilijke onderhandelingspositie over doorgifte van hun programma´s. Zij vrezen een oneerlijke strijd om een plek op de kabel.

Al met al dreigt Liberty Media in Europa te herhalen wat zij eerder in de Verenigde Staten heeft gedaan. Daar kocht het bedrijf in de jaren zeventig noodlijdende kabelbedrijven op en verwierf op deze manier monopolistische macht. Eerder heeft de Duitse mededingingsautoriteit Kartelamt voorkomen dat Liberty op de Duitse kabelmarkt te veel macht in handen kreeg en het is te verwachten dat ook de Nederlandse autoriteit Opta de overnameplannen kritisch zal beoordelen. Wellicht wordt het tijd om op Europees niveau de vinger aan de pols te nemen.

Gelet op voorgaande, verzoek ik de Commissie vriendelijk onderstaande vragen te beantwoorden.

1. Hoe kan de Europese Commissie in de toekomst een gezonde en competitieve marktwerking garanderen op de Europese markt van kabeldiensten?

2. Wat is het standpunt van de Commissie over de opmars van niet-Europese kabelexploitanten, zoals het Amerikaanse Liberty Media, en het grote marktaandeel dat zij in enkele EU-lidstaten mogelijk vergaren?

3. Beschouwt de Commissie een marktaandeel van 60 procent strijdig met Europese regelgeving en, zo ja, is zij bereid bovengenoemde mogelijke overname aanhangig te maken bij de Nederlandse autoriteiten?