GroenLinks steunt het idee van de Europese Commissie om EU-landen geld te lenen voor het betalen van werkloosheidsuitkeringen. Vandaag liet Commissievoorzitter Ursula von der Leyen weten dat de Europese Commissie komt met een voorstel voor werktijdverkorting om ervoor te zorgen mensen hun baan niet verliezen door de economische gevolgen van het coronavirus.

GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout: “Dit voorstel moet snel worden omgezet in daden. Het kan niet zo zijn dat in deze crisis die landen als Italië en Spanje zeer hard raakt, EU-landen als Nederland Europese solidariteit blijven blokkeren.”

Eickhout benadrukt dat het voorstel slechts de eerste stap is in het tegengaan van de economische gevolgen: “De nationale crisispakketten van landen als Italië en Spanje zijn vele malen kleiner dan die van bijvoorbeeld Duitsland en Nederland. We moeten voorkomen dat corona leidt tot een gespleten unie met landen die langdurig in economische malaise belanden: dat is in niemands belang. Deze crisis vereist meer Europese gezamenlijke actie."