Volgende week stelt het Europees Parlement de Richtlijn Havenontvangstfaciliteiten voor Scheepsafval en ladingresiduen vast. Deze richtlijn heeft tot doel illegale lozingen op zee tegen te gaan en de zee tegen verder vervuiling te beschermen.

Er bestaan een al aantal internationale regelingen die tot doel hebben vervuiling van de zee tegen te gaan (Het zg. Marpol verdrag en het Verdrag van Helsinki.) maar deze voorzien niet in effectieve controle methoden voor de naleving ervan.

"Het probleem was dus niet het gebrek aan voorschriften, maar de toepassing en de controle op de naleving van de regels." Aldus Theo Bouwman, Europarlementariër voor GroenLinks, die als rapporteur namens de Vaste Commissie regionaal beleid, vervoer en toerisme, de besluitvorming in het Europees Parlement voorbereidt.

"Met deze richtlijn kunnen we dat veel beter ondervangen."

De Richtlijn Havenontvangstfaciliteiten is er op gericht binnen de Europese Unie tot een strengere aanpak te komen door:

1. havens te verplichten havenontvangstvoorzieningen voor scheepsafval en ladingresiduen in te richten en te beheren,

2. schepen te verplichten het afval af te geven.

Het voorstel van de Europese Commissie en het Gemeenschappelijk Standpunt van de Raad van Ministers werd begin dit jaar voor de tweede lezing in een medebeslissingprocedure aan het Europees Parlement ter vaststelling werd voorgelegd (*).

Het bevatte naar de mening van Rapporteur Theo Bouwman (GroenLinks) en de Vaste Commissie Regionale Ontwikkeling en Vervoer van het Europees Parlement nog te weinig garanties voor effectieve controles op de naleving.

In de conciliatieprocedure tussen EP en Raad werden de volgende punten binnengehaald die de richtlijn versterken:

 Scheepseigenaren dienen ´beduidend´ dwz. 30 % bij te dragen in de kosten van aflevering, ongeacht of ze wel of geen afval in de haven afleveren,

 In elke Europese haven dienen 25 % van de binnenkomende schepen gecontroleerd te worden op aanwezigheid van afvalstoffen die afgegeven dienen te worden,

 De richtlijn treedt over twee jaar in werking na drie jaar wordt geëvalueerd of hij effectief is, met name op de bijdrage van 30 % van de kosten,

 Visserschepen en recreatieschepen met accommodatie voor minder dan 12 personen, worden niet uitgezonderd van de afgaveplicht, maar vallen buiten de controleverplichting van verplichting aanmelding e.d.

 Er wordt een informatie- en controlesysteem opgezet,

 Traditionele zeilschepen (zoals de ´bruine vloot´) worden ontzien, maar blijven vallen onder MARPOL verplichtingen voor bijv. keuken- en menselijk afval (sanitair),

 Eventuele compensatieregelingen voor lasten die de richtlijn meebrengt vallen onder nationale regelingen.

zie ook ons persbericht van 10 maart

De volledige tekst van het Gemeenschappelijk Standpunt van het Bemiddelingscomité vindt u hier.