De Europese regeringsleiders hebben vandaag hun steun uitgesproken voor country-by-country reporting. Multinationals moeten openbaar gaan maken hoeveel winst zij maken en hoeveel belasting zij betalen in elk land waar zij actief zijn. GroenLinks heeft lang geijverd voor deze maatregel.

"Belastingontwijking komt eerder aan het licht als multinationals in hun jaarverslag openheid moeten verschaffen over winsten en belastingen", zegt Kamerlid Jesse Klaver.

"Overheden kunnen dan actie ondernemen tegen bedrijven die wel profiteren van publieke voorzieningen als wegen en politie, maar er niet aan bijdragen."

Klaver kreeg begin dit jaar al een meerderheid van de Tweede Kamer achter country-by-country reporting. Gisteren kreeg hij van staatssecretaris Weekers de toezegging dat Nederland een Europawijde rapportageplicht actief zou steunen.

"Een bedrijf als Apple is gewaarschuwd", stelt GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout. "Vandaag werd bekend dat Apple in Nederland slechts 5 miljoen aan vennootschapsbelasting betaalt, over een winst die het bedrijf geheim houdt, maar vermoedelijk honderden miljoenen bedraagt. Die geheimhouding is straks niet meer toegestaan. Apple riskeert dan nog meer imagoschade."

De rapportageplicht zal worden opgenomen in een nieuwe Europese wet over maatschappelijk verantwoord ondernemen. De steun van het Europees Parlement is verzekerd. Onder aanvoering van de Groene fractie wist het parlement eerder dit jaar country-by-country reporting voor banken af te dwingen.

Country-by-country reporting is onderdeel van het Actieplan tegen belastingontwijking van GroenLinks.