Minister Camiel Eurlings (Verkeer en Waterstaat, CDA) moet zorgen dat ProRail het duurzame experiment Zonnespoor hervat. De gesprekken met een bedrijf dat zonnepanelen wil plaatsen boven het spoor bij Zutphen lopen al twee jaar, maar zijn plotseling stopgezet door ProRail. Zonnepanelen op stationsdaken zouden geschikter zijn volgens de spoorbeheerder. GroenLinks is teleurgesteld en ziet graag dat ProRail verschillende opties om stroom op te wekken naast elkaar uitprobeert.

GroenLinks-Tweede Kamerlid Ineke van Gent: “Het spoor is een grootverbruiker van stroom. Als we straks alle stroom duurzaam willen opwekken, kunnen we geen van de opties onbenut laten. De ruimte op stationsdaken is beperkt, terwijl er boven de rails geweldig veel vierkante meters beschikbaar zijn.”

De bedenker van het zonnespoorplan, de heer Hof, stelt dat zijn plan geen eerlijke kans heeft gehad. Van Gent wil opheldering hierover. “Het kabinet heeft de mond vol over innovatie, maar concreet komt er maar bedroevend weinig van de grond. Het kan best zijn dat het zonnespoorplan enkele risico’s met zich meebrengt, maar dat is nu eenmaal het geval bij innovatieve projecten”.

Schriftelijke vragen

Schriftelijke vragen van Kamerlid Ineke van Gent aan de minister van Verkeer en Waterstaat:

  1. Kent u het bericht ‘Teveel risico’s zonnespoor’ in De Stentor en het persbericht ‘Teleurstellende ontknoping rondom proefproject zonnespoor’?
  2. Wat is uw oordeel over het voornemen van ProRail af te zien van een experiment met zonnepanelen boven het spoor in Zutphen, waar al sinds 2008 aan gewerkt wordt?
  3. Bent u bereid het genoemde rapport van Ecofys, waarin kennelijk negatief wordt geoordeeld over ‘Zonnespoor’, aan de Tweede Kamer op te sturen?
  4. Wat is uw reactie op het persbericht van de initiatiefnemers ‘Europe’s Energy Point’, waarin ondermeer gesteld wordt dat de beoordeling van Ecofys op onvolledige informatie gebaseerd is, waardoor het ontwerp ten onrechte negatief beoordeeld zou zijn?
  5. Kunt u aangeven hoe de zes voordelen die ProRail ziet voor het plaatsen van zonnepanelen op stationsdaken zich verhouden tot het plaatsen van zonnepanelen boven het spoor? Ziet u überhaupt kansen voor zonnepanelen boven het spoor?
  6. Wat is erop tegen om verschillende experimenten met zonnepanelen te doen, dus zowel op stationsdaken als boven het spoor?
  7. Bent u bereid de directie van ProRail te verzoeken het gesprek met Europe’s Energy Point aan te gaan om te bekijken of het experiment Zonnespoor hervat kan worden? Zo nee, waarom niet?