GroenLinks wil dat er een minister voor het platteland komt. Femke Halsema heeft dit voorstel vandaag gedaan tijdens een brunch met plattelandsvrouwen in Monnickendam.

GroenLinks wil dat de ontwikkeling van het platteland meer prioriteit krijgt. Daarom moet het ministerie van Landbouw, natuurbeheer en visserij omgevormd worden tot een ministerie van plattelandsontwikkeling. Alleen dan kan het platteland leefbaar en groen blijven.

Vandaag is Femke Halsema in gesprek met de bestuursleden van de Nederlandse Bond voor Plattelandsvrouwen en vrouwelijke ondernemers op het platteland. Tijdens een biologische brunch presenteert zij haar plannen voor het platteland. Dit zijn:

1. Een minister voor het platteland

Een van de belangrijkste taken van deze nieuwe minister is het vergroenen van de landbouw. Daarnaast moet er meer aandacht en geld zijn voor natuurontwikkeling, het beschermen van de groene ruimte en de leefbaarheid in kleine kernen. Het is hoog tijd dat deze specifieke plattelandsonderwerpen in samenhang worden aangepakt. Ook moet de minister zich inzetten voor een groene hervorming van het Europese landbouwbeleid. Het budget hoeft niet omlaag, het moet wel anders worden ingezet. Niet de rijkste maar de groenste boeren moeten er het meest van profiteren. Omdat vrouwen vaak de spil zijn in de ontwikkeling van het platteland, is de nieuwe minister bij voorkeur een vrouw.

2. Een loketwet voor het openhouden van postkantoren

GroenLinks wil dat er een 'loketwet' komt. Deze wet moet ervoor zorgen dat iedereen op het platteland een postkantoor of bank in de buurt heeft. Per 5 duizend inwoners, in een straal van 3 kilometer, moet er één loket komen voor eenvoudige handelingen, zoals pinnen, het versturen van een postpakket en het vernieuwen van een paspoort. De afgelopen jaren zijn deze voorzieningen uit veel dorpen verdwenen.

3. Meer 'groene' en sociale diensten

Boeren ontwikkelen zich steeds meer als veelzijdige plattelandsondernemers. Meer en meer boeren halen een inkomen uit natuur- en landschapsbeheer, verkoop aan huis en zorg voor verstandelijk gehandicapten. GroenLinks wil meer ruimte voor deze initiatieven en wil dat de overheid deze maatschappelijke diensten, indien nodig, vergoedt. Hiervoor heeft GroenLinks de komende vier jaar 200 miljoen euro beschikbaar.

De plattelandsrede van Femke Halsema vindt u hier.