De ene band die over het wegdek raast is de andere niet. Het aantal decibellen dat door banden geproduceerd wordt, loopt sterk uiteen. GroenLinks Europarlementariër Alexander de Roo is ruim een jaar bezig om het voorstel van de Commissie over 'de banden' aan te scherpen, vandaag is er een eerste resultaat geboekt.

Op Europees niveau vermindert de richtlijn op banden van motorvoertuigen de geluidsoverlast. De normen voor de toegestane geluidsbelasting zijn voor personenauto's gesteld op maximaal 72 tot 76 dB, afhankelijk van de breedte van een band. Voor bedrijfswagens is de norm op 75 tot 79 gesteld. In Noord-Europa voldoet zo'n 70% van auto's al aan deze norm. Voor de zuidelijke lidstaten ligt dat ongeveer op 30%. Op Europees niveau is de richtlijn dan ook zeker een verbetering en zal leiden tot een vermindering van de geluidsoverlast van autobanden. Een ander winstpunt dat is bevochten is dat de Europese Commissie in 2005 met een nieuw voorstel moet komen. De Commissie staat onder grote druk om een verdere verlaging van minimaal één a twee decibel voor te stellen.

Het huidige voorstel is duidelijk een compromis voorstel. De Groen/EVA-fractie, waarvan GroenLinks deel uit maakt, ziet het dan ook als een eerste stap in de goede richting. In 2005 zal opnieuw het gevecht aangegaan moeten worden om tot scherpere richtlijnen te komen, waarmee geluidsoverlast kan worden teruggedrongen. Ook is er sprake van een bewustwordingsproces bij de bandenindustrie dat innovatie op dit gebied op den duur noodzakelijk is om aan de strengere eisen te kunnen voldoen.