2003: het Europees jaar van mensen met een handicap. Om dat kracht bij te zetten organiseerde de commissie sociale zaken en werkgelegenheid deze week het Europees Gehandicapten Parlement. Vanuit Nederland had GroenLinks zevenentwintig mensen in Brussel op bezoek die aan de speciale vergaderingen deelnamen. Hier een foto-verslag.

Op maandag 10 en dinsdag 11 november kaartten vertegenwoordigers van verschillende belangenorganisaties, gehandicapten en hun familieleden het Europees Gehandicapten Parlement zelf de problemen aan waarmee ze iedere dag te maken hebben.

Aankomst

Maandagochtend arriveren de bezoekers voor het Europees Gehandicapten Parlement in Brussel. Ook uit Nederland komen zevenentwintig deelnemers op uitnodiging van GroenLinks. Zij komen met een speciale bus, waarin ook mensen in een rolstoel kunnen worden vervoerd.

Plenair

Zo’n driehonderd deelnemers van allerhande (gehandicapten)organisaties uit achtentwintig Europese landen nemen deel aan het debat en luisterden naar diverse sprekers in de plenaire zaal van het Europees Parlement.

Sprekers

Sprekers zijn o.a. Yannis Vardakastanis, voorzitter van het Europese Gehandicapten Forum, een overkoepelende gehandicaptenorganisatie, GroenLinks-europarlementariër Theo Bouwman, voorzitter van de commissie sociale zaken en werkgelegenheid in het Europees Parlement (klik hier voor zijn speech in word), Pat Cox, voorzitter van het Europees Parlement en eurocommissaris Diamantopoulou van sociale zaken en werkgelegenheid.

De groep

Een kleine groepsfoto - waar helaas niet de hele groep op staat - van de deelnemers die op uitnodiging van GroenLinks deelnemen. Het Europees Gehandicapten Parlement markeert de tiende verjaardag van de standaardregels voor gelijke kansen voor mensen met een handicap van de Verenigde Naties.

Doventolken

Naast vertaling in de elf werktalen van de Europese Unie, zijn er ook doventolken in het Engels, Frans, Nederlands en Zweeds. Ook worden alle bijdrage in het Engels uitgeschreven en geprojecteerd op een groot scherm.

Rondleiding

GroenLinks leidt haar bezoekers rond door het Europees Parlement in Brussel. Ook zijn er gesprekken met de vice-voorzitter van de intergroep gehandicapten Bartho Pronk en de GroenLinks-europarlementariërs Alexander de Roo en Theo Bouwman.

Stemmen

Vrijdag was er ruimte voor diverse delegaties om te vertellen hoe het in hun land stond met de rechten van gehandicapten. Tenslotte werd er gestemd over de ontwerp-resolutie met conclusies van het Europees Gehandicapten Parlement 2003.