De Tweede kamerfractie van GroenLinks is deze Prinsjesdag van de traditie afgestapt om partners mee te nemen naar de Troonrede. De 8 kamerleden namen daarvoor in de plaats 8 burgers mee om hen te vergezellen. Bekijk hier het fotoverslag.

Geen van deze burgers is direct betrokken bij de politiek of bij GroenLinks. Wel zijn deze mensen gekozen uit groepen waar GroenLinks graag voor opkomt. Het betrof een divers gezelschap, variërend in leeftijd van 12 tot 76 en in leefwijze van boer tot asielzoeker. Na de troonrede spraken de Kamerleden na met de gasten over de regeringsplannen.

De gasten:

Naam: Coen Smit

Woonplaats: Coevorden

Leeftijd: 12 jaar

Dagelijks leven: Lagere school, groep 8

Bijzonderheden: Coen heeft begin dit jaar het initiatief genomen voor een actie tegen de oorlog in Irak.

Hoopt te horen: Dat de natuur beter beschermd wordt, en dat Nederland stopt met de oorlog in Irak.

Naam: Quais Salay

Woonplaats: AZC, Hendrik Ido Ambacht

Leeftijd: 36 jaar

Dagelijks leven: Vrijwilliger in naaiatelier (Mag niet werken tot definitieve uitspraak).

Bijzonderheden: Wacht sinds 11 juni 1998 op een eerste uitspraak over een asielstatus, en zou daarmee twee weken buiten de regeling vallen.

Hoopt te horen: Dat het asielrecht meer oog heeft voor schrijnende gevallen en dat er soepeler wordt omgegaan met mensen die al jaren op een verblijfstatus wachten.

Naam: Jan Jaap Jantjes

Woonplaats: Graftdijk, Noord-Holland

Leeftijd: 37 jaar

Dagelijks leven: Ecologische melkveehouder, met 50 koeien, 48 ha boerenland en 22 ha particulier natuur.

Hoopt te horen: Dat er meer solidariteit komt met zwakkeren, en meer geld voor groener agrarisch produceren.

Naam: mw Tineke Spruytenburg

Woonplaats: Den Haag

Leeftijd: 49 jaar

Dagelijks leven: Lerares op 'multiculturele' basisschool

Hoopt te horen: Dat onderwijs weer serieus genomen wordt en dat er naar echte oplossingen voor problemen wordt gezocht; met een budget dat zich kan meten met andere Europese landen.

Naam: mw. Thea Kröse

Woonplaats: Delft

Leeftijd: 54 jaar

Dagelijks leven: Bijstand

Bijzonderheden: Reumapatiënt, invalide; is afhankelijk van dure medicijnen

Hoopt te horen: Dat de bijstand niet gekort wordt en dat er geen hogere eigen bijdrage komt voor tandarts en medicijnen.

Naam: mw. Anke van der Vliet

Woonplaats: Amsterdam

Leeftijd: 56 jaar

Dagelijks leven: Bijstand, alleenstaand

Hoopt te horen: Dat er positiever wordt gesproken over mensen die van een bijstandsuitkering moeten rondkomen.

Naam: mw. J. Nauta

Woonplaats: Groningen

Leeftijd: 73 jaar

Dagelijks leven: AOW

Hoopt te horen: Solidariteit van de werkenden met ouderen.

Naam: mw. Trijn Smit-Datema

Woonplaats: Groningen

Leeftijd: 76 jaar

Dagelijks leven: Pensioen

Hoopt te horen: Dat het openbaar vervoer beter wordt en betaalbaar blijft, en beter toegankelijk wordt voor minder validen.

Bekijk hier het fotoverslag.