GroenLinks-Kamerlid Kees Vendrik wil dat het kabinet snel met aanvullende maatregelen voor het klimaat komt. Uit de Milieubalans van het Planbureau voor de Leefomgeving blijkt dat het kabinet de doelstellingen voor CO2-reductie, energiebesparing en duurzame energie bij lange na niet gaat halen.

“Eind van dit jaar onderhandelen we in Kopenhagen over een nieuw internationaal klimaatakkoord. Maar hoe geloofwaardig is het als wij van andere landen vragen hun CO2-uitstoot terug te dringen, terwijl wij daar zelf maar mondjesmaat in slagen? We moeten de komende maanden echt werk gaan maken van het klimaat”, aldus Vendrik.

Groene Energie
De Milieubalans laat zien dat de productie van groene energie in Nederland veel te langzaam stijgt. We bungelen nog steeds onderaan het Europese lijstje. In plaats van te investeren in zon en wind bouwen de energiemaatschappijen vier nieuwe kolencentrales. “Een CO2-bom onder het klimaat, en het kabinet staat erbij en kijkt ernaar”, aldus Vendrik. Volgens hem zijn er juist forse investeringen in groene energie nodig. Daarmee vermindert de CO2-uitstoot en kunnen tegelijk nieuwe, groene banen gecreëerd worden. "De realiteit is echter dat de economische crisis investeringen in groene innovaties afremt. Ik stel voor dat we die vieze kolen zwaarder gaan beprijzen en dat geld gebruiken om de productie van wind- en zonne-energie te stimuleren.", zegt Vendrik.

Energiebesparing
Uit de Milieubalans blijkt verder dat de werkelijke resultaten op het gebied van energiebesparing zwaar achter blijven bij de kabinetsdoelstellingen. Nu investeren bedrijven en woningbouwcorporaties nog te weinig in energiebesparing. Dat terwijl maatregelen voor energiebesparing makkelijk te realiseren zijn en zichzelf in de meeste gevallen ook snel terugverdienen. Energiebesparing resulteert namelijk in lagere energierekeningen. “Als het niet vanzelf gaat, dan hebben we dwingender maatregelen nodig. We moeten woningbouwcorporaties desnoods dwingen in huizenisolatie te investeren. En het mes snijdt aan twee kanten: minder CO2-uitstoot en een lagere energierekening voor de huurder”, aldus Vendrik.

Luchtkwaliteit
Daarnaast blijkt dat het met de luchtkwaliteit veel erger is gesteld dan tot nog toe werd aangenomen. De reden is dat de allerkleinste verbrandingsresten in uitlaatgassen nu niet worden meegerekend in de waarden van de luchtkwaliteit. De gezondheidsrisico's die samenhangen met de slechte luchtkwaliteit in Nederland zijn dus ook groter. Kees Vendrik: "We moeten op Europees niveau aan de slag om snel normen te stellen voor die ultrakleine fijn stofdeeltjes. Dat kan letterlijk mensenlevens redden."

Natuur
In de tegelijk met de Milieubalans verschenen Natuurbalans staat te lezen dat het ronduit slecht gaat met de natuur. In 2018 zal in het kader van de Ecologische Hoofd Structuur veertig procent minder natuur gerealiseerd zijn dan gepland. Ook blijkt het open landschap onvoldoende beschermd. Vendrik kraakt ook hier het kabinetsbeleid: "Het is zaak dat we getrokken grenzen beter bewaken en boeren beter betalen voor het beheren van natuur. Dat levert naast een betere natuur ook weer groene banen op", aldus Vendrik.