GroenLinks wil dat er een basisvoorziening voor kinderopvang komt waar alle ouders toegang toe hebben. Tweede Kamerlid Linda Voortman vindt het plan van minister Asscher om het onderscheid tussen kinderopvang en peuterspeelzaal te verkleinen een eerste stap, maar wil dat er meer gebeurt. Daarom stelt de partij voor om alle ouders toegang te geven tot de kinderopvangtoeslag, ook ouders die niet werken en nu niet in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag.

Voortman: “Minister Asscher zegt zelf dat peuterspeelzalen belangrijk zijn voor de ontwikkeling van het kind en zijn latere arbeidsmarktperspectieven. Ik vind  dat de ontwikkeling van kinderen met ouders die niet werken even belangrijk is als die van kinderen met ouders die wel werken. Voor alle kinderen moet de peuterspeelzaal en kinderopvang goed en  toegankelijk zijn. Ik wil dat kinderopvang daadwerkelijk een basisvoorziening wordt.”

Voortman wil graag een alternatief zien waarbij ook niet-werkende ouders met een lager inkomen recht te geven op kinderopvangtoeslag voor twee dagdelen. “Dan voorkomen we dat de kansen die kinderen krijgen afhankelijk zijn van de situatie van hun ouders op de arbeidsmarkt.”