Jongeren vanaf 14 jaar moeten mee kunnen doen aan het Burgerinitiatief, dat in de Europese Grondwet is verankerd. GroenLinks vraagt dat vandaag aan Eurocommissaris Wallström tijdens het overleg dat de vaste kamercommissie voor Europese Zaken met haar heeft.

Als de Grondwet in werking treedt, krijgt de Europese Unie voor het eerst een vorm van directe democratie: het burgerinitiatief. Burgers kunnen een wetsvoorstel op de agenda van de Europese instellingen zetten, als zij daarvoor één miljoen handtekeningen uit verschillende EU-landen verzamelen. De drempel van een miljoen is zeker haalbaar: sinds de uitbreiding van 2004 telt de EU maar liefst 454 miljoen inwoners.

De precieze regels voor het burgerinitiatief, waaronder de minimumleeftijd voor ondertekenaars, moeten nog worden vastgelegd in een aparte Europese wet. Een wet waarover het Europese Parlement kan meebeslissen.

De Grondwet verplicht de Europese Unie eveneens om 'de participatie van jongeren in het democratisch bestel van Europa aan te moedigen'. Dat klinkt vaag, maar deze bepaling valt heel goed te koppelen aan het burgerinitiatief. Daarvoor is nog géén leeftijdsgrens vastgesteld. GroenLinks zal zich er zowel in Den Haag als in Brussel hard voor maken dat jongeren al vanaf veertien jaar (conform ons Europees verkiezingsprogramma) hun handtekening kunnen zetten onder een Europees burgerinitiatief.

In de huidige campagne rond de Grondwet zal GroenLinks ook op andere wijze de schijnwerper zetten op het burgerinitiatief. Samen met andere Groene Partijen in de EU zal GroenLinks handtekeningen inzamelen voor een burgerinitiatief dat beoogt de reisduur van diertransporten aan banden te leggen.

Farah Karimi