Een meerderheid in de Tweede Kamer steunt de motie van GroenLinks en de SP waarin het kabinet wordt gevraagd stelling te nemen tegen een arbitragemechanisme in internationale handelsverdragen.

Fractievoorzitter Bram van Ojik: “Dit is een sterk en zeer welkom signaal. Arbitrage klinkt onschuldig, maar het leidt er toe dat multinationals bezwaar kunnen maken tegen democratisch gelegitimeerde besluiten van de overheid. Dat is onwenselijk. Bijvoorbeeld de Nederlandse overheid moet zonder dreiging van miljardenclaims van bedrijven kunnen besluiten om af te stappen van kernenergie of kolencentrales te sluiten.”

De onderhandelingen over een vrijhandelsverdrag van de EU met de Verenigde Staten (TTIP) zijn nog bezig, die met Canada (CETA) net afgerond. In het CETA verdrag is het controversiële arbitragemechanisme (zogenoemde ISDS, Investor-State Dispute Settlement) wel opgenomen. De parlementaire afhandeling van dit verdrag moet nog plaatsvinden.

Naast Nederland hebben Frankrijk en Duitsland zich ook uitgesproken tegen de opname van ISDS in een vrijhandelsverdrag.