Deze week debatteerde het Europees Parlement over de situatie in Libanon. GroenLinks-europarlementariër Joost Lagendijk pleit ervoor dat de EU geen associatie-overeenkomst met Syrië sluit zolang Syrië troepen in Libanon heeft en steun van Syrië aan Hezbollah in Libanon voortduurt.

Na de moord op de vroegere Libanese premier Rafiq Hariri trad de Libanese regering na massale demonstraties af. Daarom stond Libanon dinsdag 8 maart op de agenda van het Europees Parlement. Hier de bijdrage van Lagendijk aan dat debat:

“Voorzitter, collega's ik geef toe dat het nog een beetje te vroeg is om te zeggen dat er een golf van democratie over het Midden-Oosten spoelt, maar toch. Succesvolle verkiezingen in Irak, in de Palestijnse gebieden, lokale verkiezingen in Saoedi-Arabië, minder voorgekookte presidentsverkiezingen in Egypte, en als toppunt een Libanese regering die moet opstappen omdat de bevolking dat wil.

Een bevolking die openlijk gebruikmaakte van dezelfde middelen die de Oekraïense bevolking in Kiev gebruikte om haar ongenoegen kenbaar te maken. Ook de cederrevolutie was oranje gekleurd.

Voor het eerst is er goed nieuws uit de regio, want het is goed nieuws dat Syrië eindelijk zijn troepen terugtrekt uit Libanon. Nog beter zou het zijn als dat wat sneller zou gebeuren en nog beter zou het zijn als Hezbollah zijn gewapende verzet tegen de staat Israël zou opgeven en zijn energie zou steken in het versterken van de Libanese democratie met vreedzame middelen.

Wat Europa, naast waardering uitspreken voor de getoonde moed van de Libanese bevolking, kan doen is geen associatie-overeenkomst sluiten met Syrië zolang de terugtrekking niet is voltooid en zolang de steun aan Hezbollah niet is beëindigd.”