Een motie van GroenLinks, SP en de ChristenUnie om een einde te maken aan de praktijk dat kinderen worden opgesloten in vreemdelingendetentie kan niet rekenen op steun van een meerderheid in de Tweede Kamer. GroenLinks-Tweede Kamerlid Linda Voortman reageert teleurgesteld, met name omdat ze op steun van de PvdA had gehoopt.

Linda Voortman: “Een meerderheid van de Tweede Kamer vindt dat er geen onschuldige kinderen in de cel opgesloten zouden mogen worden. Maar als puntje bij paaltje komt en er gestemd moet worden verdwijnt die meerderheid als sneeuw voor de zon. Het is ongelofelijk teleurstellend dat coalitiebelangen zwaarder lijken te wegen dan de belangen van kinderen.”

Motie van het lid Voortman c.s.
Voorgesteld 13 februari 2014

De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat het opsluiten van kinderen schending van fundamentele mensenrechten tot gevolg heeft; overwegende dat kinderen niet in grens- of vreemdelingenbewaring thuishoren;
overwegende dat detentie evenmin een geschikt instrument is om kinderen tegen mensenhandel te beschermen;
overwegende dat de staatssecretaris voornemens is om medio mei met voorstellen c.q. alternatieven te komen;
verzoekt de regering om, de garantie te geven dat minderjarige vreemdelingen en hun ouders uiterlijk per 1 juni 2014 niet langer in grens- of vreemdelingenbewaring zullen komen,
en gaat over tot de orde van de dag.

Voortman
Voordewind