'Sag mir wo die blumen sind', begin jaren zestig gezongen door Marlène Dietrich, vormt de leidraad in een vernieuwende verkiezingsspot van GroenLinks die deze week voor het eerst wordt uitgezonden.
Europese aanpak
GroenLinks is een pro-Europese partij die vindt dat Europese problemen een Europese aanpak vereisen. Bovendien is Europa volgens Buitenweg daadwerkelijk in staat om het voortouw te nemen bij een andere aanpak. "De film is gemaakt om mensen aan te grijpen, te boeien. De beelden en de muziek volstaan om de boodschap over te brengen dat er nog steeds veel mis is en het roer flink om moet", aldus Kathalijne Buitenweg, lijsttrekker voor GroenLinks bij de Europese verkiezingen.
Positief
In de film zijn zelfgemaakte beelden en beelden uit nieuws- en actualiteitenprogramma's te zien. "Als onderdeel van de recent opgerichte Europese Groene Partij willen wij een positief gevoel uitstralen. Het moet beter en het kan beter en vanuit Europa kunnen we hiertoe de aanzet geven. Onze verkiezingsslogan is dan ook: Laat Europa niet rechts liggen", aldus Buitenweg.
Zeggen meer dan 1000 woorden
Buitenweg komt zelf als lijsttrekker niet aan het woord. "De spot wijkt hiermee flink af van de gebruikelijke uitzendingen in de zendtijd voor politieke partijen. Dat is uniek, maar de beelden in deze film zeggen meer dan duizend woorden", aldus Buitenweg.
Dinsdagavond 11 mei om 17.50 uur op Nederland 2 wordt de nieuwe verkiezingsspot van GroenLinks voor het eerst uitgezonden in de zendtijd voor politieke partijen.