De positie van moslimvrouwen staat hoog op de politieke agenda. Bijna wekelijks komen problemen van achterstand en uitsluiting, mishandeling en onderdrukking aan de orde. Zelden tot nooit zijn moslimvrouwen zelf aan het woord of zijn hun ervaringen en belevingswereld het uitgangspunt in het politieke debat.

Om hierin verandering te brengen, hebben Femke Halsema (GroenLinks), Mirjam Sterk (CDA), Nebahat Albayrak (PvdA), Ayaan Hirsi Ali (VVD), Agnes Kant (SP) Lousewies van der Laan (D66), Margot Kraneveldt (LPF) en Tineke Huizinga (ChristenUnie) initiatief genomen tot opvoering van De Gesluierde Monologen in de Kamer. De uitvoering vindt plaats aanstaande dinsdag, 22 februari.

Aansluitend op de voorstelling vindt een debat plaats tussen maaksters, speelsters en zaal, o.l.v. Hanneke Groenteman.

Over ‘De Gesluierde Monologen schreef bijvoorbeeld de Telegraaf: ‘De monologen zijn elk inhoudelijk van een zeldzame intensiteit. Het voelt als een voorrecht om werkelijk diep in het binnenste van een moslimvrouw te mogen kijken … Adelheid Roosen wilde met haar Gesluierde Monologen bereiken dat moslimvrouwen met een zachtere blik worden bekeken en in die opzet is zij ruimschoots geslaagd’.

Het toneelstuk heeft een zeer succesvolle tournee langs de theaters achter de rug. Het wordt nu opgevoerd op plaatsen waar moslimmeiden goed de kans krijgen te komen kijken: in buurthuizen en op scholen.

Programma dinsdag 22 februari:

15.30 uur Welkom met thee en baklava

16.00 uur start van ‘De gesluierde monologen’

17.30 uur debat, o.l.v. Hanneke Groenteman

18.30 uur Uiterlijk einde

Locatie:

Oude Zaal, Tweede Kamer

Toegang:

Voor Kamerleden en medewerkers in het bezit van een toegangskaart, en voor leden van de pers.

Persinformatie:

Femke Halsema