De linkse partijen hebben een goed gesprek gevoerd over de vorming van een linkse coalitie. Er zijn duidelijke onderlinge overeenkomsten geconstateerd. GroenLinks betreurt het wel dat Bos zich nog niet duidelijk uitspreekt voor een linkse coalitie.

Op initiatief van Femke Halsema spraken de linkse leiders elkaar vandaag onder het genot van een kopje koffie. GroenLinks waardeert het dat dit gesprek er is geweest, al was het nog een beetje slappe koffie.

Wouter Bos, Jan Marijnissen en Femke Halsema spraken elkaar vandaag in Amsterdam om de mogelijkheden voor een linkse coalitie te verkennen. Het was een goed gesprek in een goede sfeer. Het is duidelijk dat er onderling veel inhoudelijke overeenkomsten zijn. GroenLinks denkt nog steeds dat er een goede mogelijkheid is om op basis daarvan samen een linkse regering te vormen.

Helaas was Wouter Bos nog niet toe aan die conclusie. Dat is jammer, omdat hij daarmee de kans laat lopen om de kiezer nog voor de verkiezingen een aantrekkelijk alternatief te bieden voor voortzetting van het beleid van Balkenende. Als PvdA, SP en GroenLinks zich daar nu voor hadden uitgesproken, was dat misschien het beslissende zetje geweest om een linkse coalitie ook mogelijk te maken. Dat was zowel duidelijk als wervend geweest.

Toch heeft GroenLinks goede hoop dat we met deze drie partijen straks samen een coalitie kunnen vormen. Het gesprek van vandaag was opnieuw een stapje in de goede richting.

Femke Halsema