Het gesteggel over de brede maatschappelijke Eurodiscussie duurt veel te lang. Eerst was er gedoe over welke politici het debat moesten leiden. Vorige week liet de VVD plotseling weten het debat te boycotten. Gisteren zegde Wouter Bos de regering de wacht aan. Uit een publieksenquête bleek dat ook de bevolking niet op een ongericht debat zit te wachten. GroenLinks constateert dat haar plan van vóór de zomer; een parlementair onderzoek onder leiding van. Jan Marijnissen, veel sneller gerealiseerd had kunnen worden.

Nu zijn er al drie maanden verspeeld. Geen van de betrokken partijen nam voortvarend de leiding. Over de vorm van het brede maatschappelijke debat is veel twijfel en ook het einddoel is niet vastgesteld. Als de politiek verzand in geruzie en de mensen wantrouwig zijn over mogelijke motieven achter het debat dient er een scherper doel te worden geformuleerd.

GroenLinks stelt daarom opnieuw voor om de Tweede Kamer zelf te laten vaststellen wat er moet gebeuren na het afkeuren van de Europese Grondwet. Een parlementair onderzoek dus. Hierin kan onderzocht worden wat de motieven waren van de Nee-stemmers, waar het is mis gegaan in het betrekken van burgers bij de Europese integratie, maar vooral hoe het nu verder moet. Daarbij is het belangrijk dat alle politieke partijen gehoord worden over de vraag hoe Europa er in de toekomt uit moet zien. Daarnaast kunnen tal van maatschappelijke organisaties, deskundigen of andere betrokkenen (op verschillende locaties in het land) gehoord worden. Het is belangrijk dat het parlement zelf dit initiatief neemt, want het was ook het parlement dat het referendum uitschreef. Tevens is het noodzakelijk dat zowel politieke partijen uit het Nee- als het Ja-kamp gezamenlijk een poging doen om aanbevelingen op te stellen voor een nieuwe koers van Nederland in de Europese Unie.

Voordat er ook over het voorzitterschap van het parlementaire onderzoek ruzie ontstaat, stellen wij voor die taak te gunnen aan de fractievoorzitter van de SP. De SP was een belangrijke winnaar van de referendumcampagne, de grootste fractie uit het Nee-kamp én initiatiefnemer achter het idee van de brede maatschappelijke discussie.

Farah Karimi