Werkgevers moeten maximaal geprikkeld worden om oudere werknemers in dienst te nemen en te houden. GroenLinks en de PvdA hebben daarom een amendement ingediend: goede werknemers worden beloond, slechte gestraft. Dit voorstel kan de patstelling tussen Kamer en regering doorbreken.

Een boete voor slechte werkgevers, zoals minister De Geus voorstelt, kan bijdragen aan het in dienst houden van oudere werknemers. Lagere lasten, wat CDA, VVD en D66 willen, eveneens. GroenLinks en PvdA willen de impasse tussen De Geus aan de ene kant en de coalitie-fracties aan de andere kant doorbreken: Goede werkgevers worden beloond, slechte gestraft. Daarom hebben Ineke van Gent en Saskia Noorman-Den Uyl een wijzigingsvoorstel ingediend op de WWOW (Wet werkgeversbijdrage werkloosheidslasten oudere werknemers).

Patstelling regering en Kamer

Minister De Geus wil werkgevers, die een werknemer van 57 jaar of ouder ontslaan, een extra WW-premie laten betalen. VVD, CDA en D66 niet: zij willen enkel de WW- en WAO-premies voor ouderen verlagen. GroenLinks en PvdA willen beiden. Immers, zonder boete-clausule worden werkgevers nauwelijks geprikkeld om ouderen aan het werk te houden. De zachte heelmeesters van VVD, CDA en D66 maken stinkende wonden: Ouderen zullen 'gedumpt' blijven worden in de WW. Dat moet voorkomen worden.

Amendement Van Gent en Noorman-Den Uyl

GroenLinks en PvdA willen de kemphanen beiden hun zin geven: Werkgevers die vijftig-plussers in dienst nemen, moeten beloond worden met lagere werkgeverslasten. Werkgevers die ouderen ontslaan, krijgen alsnog de door De Geus voorgestelde WW-boete. Later deze week stemt de Kamer over de WWOW.

Ineke van Gent

Saskia Noorman-Den Uyl