Een half miljoen dodelijke slachtoffers per jaar en vele gewonde, beroofde en verkrachte slachtoffers. Dat is het resultaat van de enorme hoeveelheid kleine wapens in de wereld. Nederland schiet tekort in de bestrijding daarvan. Strengere regels zijn dringend nodig.

Naar schatting van de VN zijn er zo'n 500 miljoen kleine wapens in omloop. Op 9 oktober werd het rapport 'Shattered Lives: The case for Tough International Arms Control' aan minister Agnes van Ardenne aangeboden”. (1)

Doel van de campagne is om per 2006 een internationaal wapenhandelverdrag, het Arms Trade Treaty (ATT), tot stand te brengen, zodat wereldwijd mensen beschermd worden tegen gewapend geweld. Om dat voor elkaar te krijgen, hebben Novib, Amnesty Nederland en Pax Christi een beroep gedaan op minister Van Ardenne. Ze hebben haar vandaag verzocht om zich, zowel in Nederland als in de Europese Unie, sterk te maken voor invoering van het ATT. Het beleid inzake export en doorvoer van wapens dient te worden aangepast, voglens deze organisaties. De fractie van GroenLinks juicht deze actie toe.

Op het gebied van de doorvoer van wapens schiet Nederland tekort, aldus het rapport. Dit is een nieuwe bevestiging van een falend Nederlands doorvoerbeleid. De doorvoer van wapens in Nederland is voor GroenLinks al jaren een doorn in het oog. Via de Rotterdamse haven en Schiphol worden veel wapens doorgevoerd. Door ontoereikende wetgeving en een gebrek aan controle weten we vaak niet waar die wapens terecht komen.

Groenlinks wil dat er voor de doorvoer van wapens een algemene vergunningplicht gaat gelden. Dit moet ook gelden voor bevriende landen en bondgenoten die via Nederland hun wapens exporteren naar ander land. Het is namelijk hoog tijd dat Nederland de regelgeving op de doorvoer van wapens gaat verscherpen. Een strengere controle is nodig op de naleving daarvan.

Op 20 november 2003 wordt er in de Kamer gedebatteerd over het Nederlands wapenexport - en doorvoer beleid. Tijdens dit debat zullen we voorstellen doen voor een verscherping van het Nederlands doorvoerbeleid.

Farah Karimi