Er bestaat bijna geen twijfel. De vogelgriep zal vroeg of laat ook Nederland bereiken. Maar in tegenstelling tot 2003 toen Nederland werd geplaagd door een uitbraak van de vogelpest kan men ditmaal wel hobbykippen en pluimvee bij uitloopbedrijven preventief vaccineren. GroenLinks-europarlementariër Kathalijne Buitenweg vindt het een stap in de goede richting.

Het doden van gezonde hobbykippen kan nu voorkomen worden door het besluit van de Europese Unie.

In 2003 kwam landbouwminister Veerman dankzij GroenLinks stevig onder vuur te liggen. Hij was destijds van mening dat Brussel hem dwong al het pluimvee in door vogelpest getroffen gebieden preventief te ruimen, maar hij pleitte deze week in Brussel zelfs voor het vaccineren van al het pluimvee (dus ook kippen uit de bio-industrie). Hiervoor werd helaas geen toestemming verleend vanwege handelsbelangen, maar ook dat er angst is dat vaccinatie het virus maskeert.

GroenLinks-europarlementariër Buitenweg is echter niet te spreken over het feit dat er geen maatregelen zijn genomen om het transport van kippen preventief aan banden te leggen. Dit zou het besmettingsrisico kunnen verminderen. De EU-lidstaten willen hiertoe pas overgaan als er daadwerkelijk een vogelgriepepidemie onder pluimvee uitbreekt.

Zie ook