GroenLinks roept onderhandelaar Samsom op niet te luisteren naar de grijze kolenlobby van de industrie. De Volkskrant bericht vandaag dat elektriciteitsproducenten RWE/Essent, GDF en E.ON aan informateurs Wouter Bos en Henk Kamp hebben gevraagd een einde te maken aan de kolenbelasting. GroenLinks blijft zich hard maken voor afschaffing van de subsidie op kolen. We moeten nu ambitie tonen voor overgang naar een groene economie.

GroenLinks-Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren: “Deze fossiele bedrijven voeren een achterhoedegevecht. Diederik Samsom moet naar zijn groene hart luisteren en mag geen slappe knieën krijgen. De vervuiler hoort te betalen en de vergroener moet beloond. Stoppen met subsidie maakt kolenstroom duurder en stimuleert zo energiebesparing en schone energie."

De kolenbelasting is belangrijk geweest voor de steun die GroenLinks aan het Lenteakkoord gaf. Energiebedrijven die kolen verbranden om stroom op te wekken dienen ook gewoon belasting te betalen, zo stelt de partij. Dit tot genoegen van groene koplopers in de energiesector, zoals Eneco.

Van Tongeren: "Dit is het moment om over te gaan naar een groene economie. Onderhandelaars van VVD en PvdA moeten hun oren niet laten hangen naar de ouderwetse fossiele lobby. We kunnen niet eeuwig blijven teren op een slinkende voorraad kolen. De toekomst ligt in duurzame energiebronnen: wind, aardwarmte en zon. In Duitsland dalen de energieprijzen dankzij de inzet op schone energie. Laten we dit goede voorbeeld in Nederland volgen.”

De algemene kolenbelasting is bijzonder effectief. RWE/Essent gaf eerder al aan de kolencentrale in de Eemshaven hierdoor waarschijnlijk nooit te zullen aanzetten.