Kofi Annan hield - na ontvangst van de Sacharovprijs - in het Europees Parlement een vlammend betoog voor een humaan Europees migratiebeleid. Daniel Cohn-Bendit zei namens de Groenen te hopen dat de andere fracties in het europarlement, die positief reageerden op de bijdrage van Annan, hun steun in de toekomst ook in daden omzetten.

Secretaris-generaal van de Verenigde Naties Kofi Annan nam donderdag 29 januari de Sacharovprijs in het Europees Parlement in ontvangst. De prijs is mede aan VN-gezant Sergio Vieira de Mello en de VN-medewerkers verleend die in augustus dit jaar om het leven kwamen door een aanslag in Bagdad.

Daad bij het woord
De Groenen in Europa zijn opgetogen over Annan's brede en humane ideeën. Dany Cohn-Bendit reageerde namens de groene fractie op de speech van Annan en verzocht de andere fracties in het Europees Parlement om in de toekomst ook de daad bij het woord te voegen als er over migratiebeleid wordt besloten.

Richtinggevend
Wij zullen Annan´s richtinggevende toespraak gebruiken als richtsnoer voor onze voorstellen voor een Europees migratiebeleid en vragen de afgevaardigden van alle fracties in het Europees Parlement dit ook te doen. Het is aan Europa om de inhoud van de politiek van de VN ook te verdedigen en in daden om te zetten, aldus Cohn-Bendit, voorzitter van de GroenenEva-fractie waar GroenLinks deel van uitmaakt, tijdens zijn bijdrage in het Europees Parlement.