Deze week waren de Europese Groenen bijeen in Praag om te discussiëren over tal van onderwerpen. Milieu kwam veelvuldig ter sprake: de huidige stand van zaken, problemen en de oplossingen. Hoe gaan de Groenen ervoor zorgen dat de klimaatverandering zoveel mogelijk beperkt blijft?

GroenLinks-Europarlementariër Kathalijne Buitenweg is optimistisch: "Nog nooit was er zoveel aandacht voor klimaatverandering. Uit recent wereldwijd onderzoek van de BBC blijkt dat 90% van alle mensen vindt dat klimaatverandering moet worden aangepakt. Vijfenzestig procent vindt zelfs dat er snel grote stappen gezet moeten worden om de klimaatcrisis af te wenden. Nu is het aan ons dat te vertalen in beleid en ervoor te zorgen dat die essentiële stappen ook echt gezet worden."

De juiste mix
Het is belangrijk om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Daarvoor moeten verschillende maatregelen genomen worden. De productie van energie moet duurzamer worden, maar we moeten tegelijkertijd ook beter omgaan met de beschikbare energie.
Buitenweg: "Ik zal zeker niet zeggen dat het makkelijk wordt, maar ik ben ervan overtuigd dat we het kunnen. We moeten niet te veel focussen op de problemen, maar vooral kijken naar de oplossingen. De duurzame technologieën zijn beschikbaar, nu moeten we er nog voor zorgen dat ze ook ingezet worden. Maar het is niet alleen een technologieprobleem. We zullen ook allemaal bij onszelf te rade moeten gaan. Ons huidige consumptiepatroon is namelijk niet meer te verantwoorden en we moeten allemaal ons steentje bijdragen in de strijd tegen klimaatverandering."

Agrobrandstoffen
De Groenen hebben niet alleen met elkaar gepraat. Ook gingen ze in debat met onder meer Friends of the Earth Tsjechië, Forests and the European Union Resource Network Biofuel Watch, een vertegenwoordiger van de Tsjechische producenten van agrobrandstoffen en met milieuminister en leider van de Tsjechische Groenen Martin Bursik. In Tsjechië zitten de Groenen in de regering en dat zie je duidelijk terug in het milieubeleid. Zo is het nu al verplicht in Tsjechië om twee procent agrobrandstoffen bij te mengen. Dit percentage wordt de komende tijd verder verhoogd. Ook zijn er verschillende vormen van milieubelasting ingevoerd sinds 2006 toen de Tsjechische Groenen deel gingen uitmaken van de regering.

Omstreden
Er is momenteel veel discussie over de productie van deze agrobrandstoffen. De productie hiervan zou ten koste gaan van de voedselproductie en zou kunnen leiden tot ernstige milieuproblemen. In Tsjechië lijkt dit niet het geval te zijn. Slechts een derde van de geproduceerde voedselgewassen wordt gebruikt om deze schone brandstoffen te produceren. Daardoor komt de voedselproductie niet in gevaar. Het lijkt ook allemaal duurzaam te gebeuren. Buitenweg: "Toch moeten we oppassen met agrobrandstoffen. Onlangs werd in Straatsburg gediscussieerd over het stellen van een bindende norm voor deze schone brandstoffen. Dat lijkt me onverstandig zo lang we de sociale en milieugevolgen nog onvoldoende kennen. Die moeten eerst in kaart gebracht worden en daarna moeten er duidelijke duurzaamheidscriteria gesteld worden. Het geneesmiddel moet de patiënt natuurlijk niet nog zieker maken."