Vorige week trokken CDA en VVD de stekker uit dit kabinet. De lijmpoging van de LPF werd onomwonden afgewezen. Inmiddels is het kabinet demissionair en is het de vraag welke onderwerpen controversieel zijn en niet kunnen worden behandeld.

In het secretarissenoverleg vandaag bleek dat CDA en VVD willen doen alsof er niets aan de hand is. Niet alleen willen ze alle onderwerpen, inclusief de begrotingen, gewoon behandelen. Bovendien achten zij alle regeringspartijen onverkort gebonden aan het regeringsbeleid en willen zij er geen vrije kwestie van maken. Dit in tegenstelling tot de LPF, die zich wel correct opstelt. Nadat eerder het kabinet al aangaf gewoon door te willen gaan, behandelen nu ook CDA en VVD het kabinet als een 'missionair' kabinet.

Zij miskennen daarbij volledig dat de grond onder dit kabinet is weggeslagen. De Kamer kan bovendien geen gebruik maken van haar uiterste machtsmiddel (wegsturen bewindslieden of de hele regering). Zelfs bij een gevallen kabinet is dualisme nog teveel gevraagd voor CDA en VVD. Op die manier trekken CDA en VVD niet de stekker uit het kabinet maar uit de Kamer.