Een aanzienlijke meerderheid van de bevolking heeft tegen de Europese Grondwet gestemd. GroenLinks betreurt dat, want daardoor missen we belangrijke kansen voor het milieu, de democratie en het buitenlands beleid. Helaas zijn we er niet in geslaagd de bevolking daarvan te overtuigen. GroenLinks is wel trots op de hoge opkomst. De Nederlandse bevolking heeft op overtuigende wijze een succes gemaakt van dit eerste referendum, dat plaatsvond op initiatief van GroenLinks.

GroenLinks heeft niet voor niets het initiatief genomen voor dit referendum. De burger moet meer te zeggen krijgen over Europa, de burger moet dus ook het laatste woord hebben over de Europese Grondwet. Daarom zullen wij de uitslag van het referendum volgen. Deze Grondwet is nu voor Nederland van de baan.

De burger kon zich vandaag op initiatief van GroenLinks voor het eerst uitspreken in een referendum. Dat is een groot succes geworden: het heeft geleid tot een levendig debat, een veel beter geïnformeerde bevolking en een hoge opkomst. Dat mag niet voor het laatst zijn. GroenLinks zal nog voor de zomer een initiatiefwet indienen om het referendum te verankeren in de Nederlandse Grondwet. Het referendum over de Europese grondwet heeft de grote betekenis van dit nieuwe instrument laten zien. De politiek kan deze vernieuwing niet meer missen. Het referendum overbrugt de kloof tussen het volk en de politieke elite.

Het is niet duidelijk hoe het nu verder gaat met de Europese Grondwet. Als er een nieuwe Grondwet komt, dan dient die wederom te worden voorgelegd aan de bevolking. Zo nodig zullen wij daar opnieuw het initiatief voor nemen.

Femke Halsema
Kathalijne Buitenweg