GroenLinks wil dat vaders doorbetaald krijgen als ze in de week na de geboorte van hun kind verlof opnemen. Vanavond behandelt de Tweede Kamer een wetsvoorstel van minister Asscher om het partnerverlof met drie dagen uit te breiden. GroenLinks-fractievoorzitter Bram van Ojik dient een amendement in om ervoor te zorgen dat vaders ook tijdens deze drie dagen hun loon doorbetaald krijgen.

Op dit moment krijgen partners na de geboorte van hun kind twee dagen betaald kraamverlof. Daarnaast heeft iedereen recht op een half jaar, onbetaald ouderschapsverlof. Minister Asscher (Sociale Zaken) wil dat vaderverlof uitbreiden naar vijf dagen, maar onbetaald. Uit onderzoek blijkt dat maar weinig vaders verlof opnemen als het niet betaald is.

Van Ojik: “Een onbetaalde uitbreiding is een sigaar uit eigen doos. De accountant kan wel verlof opnemen, de schoonmaker niet. Twee dagen betaald kraamverlof is echt heel weinig. Het is net genoeg voor het aangeven bij de burgerlijke stand en het versturen van de geboortekaartjes. De overheid lijkt daarmee te zeggen: zorgen voor baby’s is toch echt een taak van de moeder.”