Tijdens het debat vandaag over de Raming van de Tweede Kamer zal de fractie van GroenLinks pleiten voor het inperken van de Wachtgeldregeling voor Kamerleden. Femke Halsema pleit zowel voor het inperken van de duur van de tijdelijke uitkering, als het afschaffen van de veel te ruime regeling voor oudere, lang zittende, Kamerleden.

GroenLinks heeft in het verleden bepleit dat ook voor Kamerleden de normale WW-regels zouden moeten gelden. Hiervoor bestaat echter geen draagvlak onder een Kamermeerderheid, daarom vinden wij het voorstel dat Dominic Schrijer vandaag heeft gedaan een goed begin.

In de huidige regeling duurt de wachtgelduitkering even lang als het Kamerlidmaatschap heeft geduurd, maar geldt minimaal twee en maximaal zes jaar. GroenLinks wil - met Dominic Schrijer - dat de maximale duur wordt ingeperkt tot vier jaar.

Voor Kamerleden, die bij vertrek 50 jaar of ouder zijn en in de 12 jaar daarvoor minstens 10 jaar Kamerlid zijn geweest, loopt de wachtgelduitkering momenteel door tot de 65-jarige leeftijd. Aan deze voorkeursbehandeling voor oudere Leden wil GroenLinks een einde maken.

Voortaan krijgt iedereen ongeacht leeftijd, maximaal vier jaar wachtgeld, als hij of zij vier jaar of langer in de Kamer heeft gezeten. Dus, alleen Kamerleden die op 61-jarige leeftijd (na vier of meer Kamerjaren) uit de Kamer vertrekken krijgen tot de pensioengerechtigde leeftijd een wachtgelduitkering. Dit sluit veel beter aan bij het huidige beleid om mensen langer door te laten werken.