De Tweede Kamerfractie van GroenLinks maakt zich zorgen om het busvervoer in Brabant. Uit een onderzoek van de vakbonden FNV en CNV blijkt dat de busvervoerder Veolia/BBA zwaar verlies leidt op het vervoer in Midden- en West-Brabant en daardoor bijna failliet is. GroenLinks wil nu weten wat de gevolgen van een eventueel faillissement zijn en welke maatregelen er genomen kunnen worden om soortgelijke gevallen in de toekomst te voorkomen.

Eerder concludeerde een provinciale enquêtecommissie al dat de aanbestedingsprocedure in Brabant vol fouten zat. Connexion, het bedrijf dat aanvankelijk de concessie kreeg, trok zich terug omdat het fouten had gemaakt in de berekening. Daarop kreeg Veolia/BBA de concessie voor Midden- en West-Brabant. Nu blijkt ook dat bedrijf een veel te goedkope bieding te hebben gedaan, waardoor het bedrijf nu op het randje van faillissement staat.

GroenLinks-Kamerlid Wijnand Duyvendak wil van de minister weten welke gevolgen een eventueel faillissement voor de reizigers heeft. Ook vraagt hij de minister of er nog meer busmaatschappijen zijn die zich in een zelfde positie bevinden. Tot slot vraagt Duyvendak zich af de problemen geen aanleiding zijn om de huidige aanbestedingsregels te veranderen. GroenLinks heeft er in het verleden namelijk altijd voor gepleit dat provincies en gemeenten zelf mogen bepalen of ze het OV openbaar willen aanbesteden.