In de transportcommissie lukte het nog niet, maar de voltallige vergadering van het Europees Parlement heeft woensdag voor het amendement van GroenLinks-europarlementariër Joost Lagendijk gestemd om de havenrichtlijn naar de prullenbak te verwijzen.

"Dit is de enige juiste uitslag voor de havens in Europa. Problemen door beperkte concurrentie in enkele Zuid-Europese havens moeten ter plaatse worden opgelost. Het via Brussel opleggen van uniforme verplichtingen aan alle Europese havens, met al hun onderlinge verschillen, is precies wat Europa niet moet doen. Aanname van deze richtlijn zou een typisch voorbeeld zijn van onnodige Brusselse bemoeienis en liberaliseringdrift", aldus Lagendijk.

Zowel de vakbonden als de werkgevers zagen de plannen van de Commissie niet zitten. De vakbonden waren tegen de plannen voor ´zelfafhandeling´, die het opvarenden van transportschepen toe zouden staan om zelf hun lading te lossen. De werkgevers vreesden vooral de papierwinkel die gedwongen nieuwe aanbestedingen met zich mee zouden brengen.

Lagendijk: "Het is goed om te zien dat het parlement niet doof is geweest voor deze terechte bezwaren en ze uiteindelijk heeft gehonoreerd. Ook de christen-democraten en liberalen, die nog lang vasthielden aan hun vertrouwde voorkeur voor liberalisering, voegden zich uiteindelijk bij het verzet van de linkse partijen."

Hij hoopt dat de Europese Commissie nu met voorstellen komt om de concurrentie tussen havens eerlijker te laten verlopen door heldere regels voor staatssteun op te stellen. Volgens Lagendijk zit daar het werkelijke probleem. "Met directe en indirecte steun proberen lidstaten elkaar de loef af te steken, wat leidt tot een oneerlijk spel."

Zie ook