GroenLinks is verheugd over de toetreding van Paul van Buitenen en Els de Groen tot de fractie van de Groenen/Europese Vrije Alliantie. De strijd voor meer openbaarheid, grotere inbreng van burgers en sterke controle op de uitvoerende macht is onderdeel van de geschiedenis van de Groenen/EVA-fractie.

Bij de vorige Europese verkiezingen in 1999 steunde Paul van Buitenen de lijst van GroenLinks. Deze steun in de rug volgde op een nauwe samenwerking rond Van Buitenen´s onthullingen die uiteindelijk tot het ontslag van de Commissie Santer leidden.

In de jaren daarna liepen de wegen uiteen, maar in zijn recente boek was Van Buitenen vol lof over het werk van onze Vlaamse collega Bart Staes die ook namens de Groenen/EVA-fractie in de begrotingscontrolecommissie van het Europees Parlement zitting had. Bart Staes vormt vanaf heden samen met de twee Europarlementsleden van GroenLinks één delegatie.

Paul van Buitenen en Els de Groen zullen een onafhankelijke delegatie vormen binnen de Groenen/EVA-fractie. Naar alle waarschijnlijkheid zal de fractie besluiten dat zowel Paul van Buitenen als Bart Staes lid worden van de begrotingscontrolecommissie in het Europees Parlement. "GroenLinks is trots op dit ijzersterke team", aldus Kathalijne Buitenweg, delegatieleider van GroenLinks in het Europees Parlement.