Er komt in 2014 geen leenstelsel voor studenten met steun van GroenLinks. Dat heeft fractievoorzitter Bram van Ojik vanochtend gezegd in de Volkskrant. Het kabinet wil voor het collegejaar 2014/2015 de basisbeurs van studenten in de masterfase afschaffen, maar zonder steun van GroenLinks lijkt daar geen meerderheid in de Eerste Kamer voor.

Bram van Ojik: “We zien geen enkele beweging bij het kabinet. In de Miljoenennota wordt geen geld uitgetrokken voor een lager collegegeld of voor kleinere collegegroepen, terwijl wij daar keer op keer om hebben gevraagd. Dan komt het moment dat we zeggen: we moeten studenten niet langer in onzekerheid laten.”

Het kabinet heeft voor de begroting van 2015 een nieuwe kans om steun van de oppositie voor haar plannen te verwerven. GroenLinks heeft aangegeven dat steun aan een leenstelsel alleen ter sprake kan komen, als er maatregelen worden genomen om de toegankelijkheid van het hoger onderwijs te garanderen, zoals lager collegegeld en een hogere aanvullende beurs, en er wordt geïnvesteerd in de kwaliteit van het onderwijs.