De hoop op het gelijktrekken van de salarissen van de europarlementariërs – en het gelijktijdig op de schop nemen van de riante onkostenvergoeding - is voorlopig vervlogen. Tot teleurstelling van GroenLinks-europarlementariër Kathalijne Buitenweg stuitte het voorstel in de Raad van Ministers op een Duits veto.

Maandag 26 januari mislukte in Brussel een poging om één salarisregeling voor alle europarlementariërs in te voeren, het zogeheten 'Statuut'. Duitsland sprak in the Europese Raad van Ministers zijn veto uit, waar Frankrijk, Oostenrijk en Zweden zich vervolgens bij aansloten. Het voorstel kreeg afgelopen december nog steun van een ruime meerderheid van het Europees Parlement.

Extra belastingheffing
“De Duitse pers focuste zich afgelopen week op de hoogte van het nieuwe gelijkgeschakelde salaris. Dat is hoog, dat vindt GroenLinks ook, maar lidstaten kunnen ervoor kiezen een nationale belasting te heffen op het inkomen van europarlementariërs en zodoende het bedrag aftoppen. Dat werd helaas nergens genoemd door de Duitse media.” GroenLinks pleitte in december al voor een extra belastingheffing voor de Nederlandse europarlementariërs. “De Duitsers zouden hetzelfde kunnen doen”, aldus Buitenweg.

Onkostenregeling onderbelicht
Als het Statuut in werking treedt, zullen voortaan ook onkosten op basis van werkelijk gemaakte kosten gedeclareerd worden. Buitenweg: “Dan is het over met de duistere praktijken van nu en moeten europarlementariërs gewoon bonnetjes inleveren.” De Duitse politici hebben te weinig hun best gedaan om dat helder te maken, vindt Buitenweg. De Nederlandse leden van het Europees Parlement hebben zich sinds 1999 verbonden aan een gedragscode die ze verplicht tot het terugbetalen van teveel ontvangen reiskosten.

Veto
Buitenweg: “Het akkoord dat eindelijk een einde kon maken aan een verkeerd systeem werd door de Duitsers verworpen middels een veto uit angst voor negatieve berichtgeving in de pers over de hoogte van het inkomen. Maar als diezelfde pers zich straks richt op de huidige onheldere onkostenregeling, stoot de Duitse regering zich tweemaal aan dezelfde steen en heeft ze de kans op een betere regeling laten lopen.”

Campaign for Parliament Reform
De Campaign for Parliament Reform (CPR), die Buitenweg in 1999 samen met Van Hulten (PvdA) en Van der Laan (D66) opzette, strijdt al jaren voor gelijkschakeling van het salaris en een rechtvaardig onkostensysteem op basis van werkelijk gemaakte kosten. “Nu dit voorstel is afgeschoten moeten we een andere manier vinden om de onkostenregeling op de helling te krijgen. De CPR, waar inmiddels zo’n honderd leden van het Europees Parlement bij zijn aangesloten, is druk bezig daar plannen voor uit te broeden. Begin maart zullen we die presenteren”, aldus Buitenweg.