Op 5 december maakte minister Van Nieuwenhuizen bekend dat er van en naar vliegveld Maastricht toch zware vrachtvluchten mogen vliegen. En wel vanaf 6 december.

Eerder werd deze beslissing uitgesteld omdat er fouten ontdekt waren in de geluidsberekeningen van de milieueffectrapportage (MER). De minister zegt in haar brief dat de fouten zijn hersteld en dat daarmee de weg vrij is voor de zeer overlast gevende vrachtvluchten. Bewoners voelen zich overdonderd. GroenLinks is boos en stelt samen met SP en Partij voor de Dieren vragen.

GroenLinks Tweede Kamerlid Suzanne Kröger: ‘Er is veel wantrouwen rond de luchtvaart. Dit vergt zorgvuldige besluitvorming terwijl er nu binnen een dag een plan wordt doorgedouwd. Terwijl de Tweede Kamer en de bewoners niet eens kunnen controleren of de fouten wel echt zijn hersteld. Dit is geen manier van doen.’

Omdat het luchtruim boven Schiphol vol zit voor vrachtverkeer wil de Amsterdamse luchthaven uitwijken naar Limburg. Schiphol wil dit zo snel mogelijk bewerkstelligen. Eerder bleek echter dat de geluidsberekeningen niet kloppen. Net als bij Lelystad Airport bleken er foute gegevens gebruikt te zijn, waardoor de geluidshinder minder erg leek. De minister heeft de fouten aangepast, maar deze zijn niet getoetst door de commissie die dit normaal doet. Ook zijn bewoners in de omgeving van het vliegveld onvoldoende betrokken bij de besluitvorming.

Kröger: ‘De nieuwe minister maakt dezelfde fout als de vorige: alles moet wijken voor de luchtvaart. Met natuur, rust en bezorgde bewoners wordt geen rekening gehouden’.