De afgelopen dagen buitelen de politieke partijen over elkaar heen in de jacht op de homostem. GroenLinks pleit ervoor om elkaar ook buiten verkiezingstijd de maat te nemen. Mathieu Heemelaar, kandidaat voor de Tweede Kamer, lanceert daarom het idee om de komende kabinetsperiode een roze scorebord bij te laten houden door bijvoorbeeld het COC.

GroenLinks kwam eerder met een Roze Manifest en zoekt kiezers op tijdens kroegentochten. D66 en GroenLinks gooien hoge ogen in de programmavergelijkingen en VVD-kandidaat èn -minister Verdonk smijt met extra geld. Heemelaar: "Het lijkt op een competitie. Maar wij willen echte maatregelen om Nederland weer tot het meest homovriendelijke land te maken. Daarom moeten we deze wedstrijd ook na de verkiezingen spelen". Om dit te bereiken stelt GroenLinks voor dat een onafhankelijke homo-organisatie, zoals het COC, continu een tussenstand bijhoudt van concrete maatregelen die de verschillende partijen in de komende periode voorstellen en uitvoeren.

Vier jaar lang een echte wedstrijd is de beste garantie tegen koekjes van eigen deeg, zoals Verdonk onlangs uitdeelde. Eerder legde zij een door GroenLinks, D66, PvdA, VVD en SP gesteunde motie naast zich neer waarin meer geld werd uitgetrokken voor integratieprojecten rond homoseksualiteit en de multiculturele samenleving. Afgelopen zondag maakte Verdonk bekend dat er alsnog 700.000 euro beschikbaar is. Mathieu Heemelaar: "Ze doet daarbij alsof het een zelf gekocht cadeautje is dat ze weggeeft aan haar lievelingsnichtje. Maar ze heeft het niet gekocht, betaald of ingepakt: Verdonk maakt goede sier, alsof ze Sinterklaas is."